Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze Raptory do wycofania w 2024

W projekcie amerykańskiego budżetu obronnego na 2024 rok złożono wniosek o wycofanie 310 statków powietrznych ze stanu USAF, w tym 32 F-22A Raptor i zakup 95 nowych statków.

Budżet na 2024

13 marca br. Departament USAF przedłożył poprawki do projektu budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024, w którym zawarto plan wycofania z aktywnej służby operacyjnej łącznie 310 statków powietrznych, w tym 32 F-22A Raptor i zakup 95 nowych statków powietrznych. Zaproponowany budżet USAF (włącznie z US Space Force) ma wynieść 215,1 mld USD (938,57 mld zł).

Ostatni seryjny F-22A Raptor dostarczono do USAF raptem w 2012 – łącznie wyprodukowano 187 (z 381 planowanych, potem zredukowanych do 243) /Zdjęcia: USAF

W 2024 planowane jest zamówienie:

  • 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II;
  • 24 samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II;
  • 15 samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-46A Pegasus;
  • 7 średnich śmigłowców specjalnego przeznaczenia Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf;
  • 1 samolotu powietrznego terminalu komunikacyjnego pola walki Bombardier/Northrop Grumman E-11A BACN.

Z kolei do wycofania z aktywnej służby operacyjnej i zmagazynowania przewidziano:

  • 32 samoloty przewagi powietrznej Lockheed F-22A Raptor (Block 20);
  • 57 samolotów przewagi powietrznej Boeing F-15C/D Eagle i wycofanie wszystkich tego typu samolotów do 2026;
  • 42 samoloty szturmowe bliskiego wsparcia sił lądowych Fairchild A-10C Thunderbolt II i wycofanie wszystkich do 2029;
  • 1 bombowca strategicznego Rockwell B-1B Lancer;
  • 24 samolotów tankowania powietrznego McDonnell Douglas KC-10 Extender (całkowite wycofanie);
  • 37 śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa Sikorsky HH-60G Pavehawk;
  • 48 bezzałogowców GA-ASI MQ-9A Reaper Block 1 (ostatnich w tej wersji);
  • 1 bezzałogowca rozpoznawczego Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk;
  • 2 samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3G Sentry (AWACS);
  • 3 samolotów dowodzenia polem walki Northrop Grumman E-8C Joint STARS;
  • 2 samolotów walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call;
  • 4 samolotów do prowadzenia operacji psychologicznych Lockheed EC-130J Commando Solo;
  • 3 lekkich samolotów szturmowych Sierra Nevada Corporation/Embraer Defense & Security A-29 Super Tucano;
  • 52 odrzutowych samolotów szkolnych Raytheon T-1A Jayhawk z całkowitym wycofaniem tego typu w 2025.

W zakresie zamówień i produkcji amunicji lotniczej planuje się przeznaczyć:

  • 1 mld USD na pociski manewrujące Lockheed Martin AGM-158B JASSM-ER w liczbie 550 egz. z planami zwiększania produkcji do 810, przeciwokrętowe AGM-158C LRASM oraz pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu Raytheon AIM-120 AMRAAM w liczbie 487 egz.;
  • 161 mln USD na zakup 48 pocisków manewrujących Raytheon/Kongsberg JSM;

W zakresie prac badawczo-rozwojowych planuje się przeznaczyć:

  • 3 mld USD na fazę EMD (Engineering and Manufacturing Development) bombowców strategicznych Northrop Grumman B-21A Raider wraz z 2,3 mld USD na zakup kolejnych samolotów tego typu;
  • 276 mln USD na redukcję ryzyka w programie samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD, z możliwością zwiększenia finansowania do 1,9 mld USD;
  • 470 mln USD w programie autonomicznych bojowych bezzałogowych statków latających CCA (Collaborative Combat Aircraft), który jest częścią NGAD;
  • 35 mln USD w programie napędu dla samolotów nowej generacji NGAP (Next Generation Adaptive Propulsion);
  • nie wymieniać silników rodziny F135 samolotów F-35A (oraz F-35B i F-35C) i skupić się na ich modernizacji;
  • 8 mln USD w programie samolotów tankujących nowej generacji NGAS (Next-Generation Aerial Refueling);
  • 200 mln USD na wsparcie programu CERP wymiany silników bombowców strategicznych B-52H Stratofortress;
  • 3,7 mld USD na program GBSD – międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych Northrop Grumman LGM-35A Sentinel;
  • 911 mln USD na pociski manewrujące dalekiego zasięgu Raytheon AGM-181 LRSO z głowicami jądrowymi i o zredukowanym przekroju radarowym;
  • 150 mln USD na dalsze wsparcie programu pocisków hipersonicznych Lockheed Martin AGM-183A ARRW;
  • 384 mln USD na dalsze wsparcie programu napędowych hipersonicznych pocisków manewrujących HACM;
  • 264 mln USD na dalsze wsparcie programu rozproszonego systemu dowodzenia polem walki ABMS (Advanced Battle Management System), w tym wyposażenie tankowców KC-46A Pegasus w powietrzny terminal komunikacyjny pola walki;
  • 791 mln USD na program samolotów dowodzenia nowej generacji SAOC (Survivable Airborne Operations Center);
  • 254 mln USD na zakup drugiego prototypu samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing/Northrop Grumman E-7A Wedgetail.

Analiza

Zgodnie z planami, ujawnionymi 12 maja 2021 podczas wirtualnej konferencji McAleese Defense Programs Conference, szef sztabu USAF gen. Charles Q. Brown Jr. informował, że wojsko będzie dążyć w przyszłości do redukcji liczby typów samolotów bojowych z siedmiu do czterech. Obecnie na wyposażeniu USAF znajdują się następujące typy samolotów myśliwskich, wielozadaniowych i szturmowych: F-35A Lightning II, F-22A Raptor, F-16C/D Fighting Falcon, F-15C/D Eagle, F-15E Strike Eagle, F-15EX Eagle II i A-10C Thunderbolt II. W przyszłości flota miałaby zostać ujednolicona do czterech typów: F-35A Lightning II, F-15EX Eagle II, F-16C/D Fighting Falcon i samolotu 6. generacji NGAD.

Co ciekawe, samoloty F-22A Raptor miały pierwotnie służyć do lat 2040., ale już w 2010 pojawiły się głosy, że realnie proces stopniowego wycofywania rozpocznie się w 2025.

Dodatkowo, USAF nakłaniały Kongres, aby ten zgodził się na rozpoczęcie wycofywania F-22A i E-3 JSTARS już w bieżącym roku fiskalnym, w celu uzyskania oszczędności – bezskutecznie. Ogólnie patrząc, pomimo znacznej dysproporcji w zakresie liczby wycofywanych statków powietrznych względem nowo zamawianych, zauważalny jest trend wymiany starej generacji, która stopniowo nie będzie mogła sprostać wyzwaniom pola walki, na nową i dalsze finansowanie programów rozwojowych platform przyszłości. Zwłaszcza, że niektóre typy statków powietrznych, jak wspomniany E-3 trzeba już kanibalizować, aby zachować minimalne zdolności operacyjne redukowanej floty (podobnie jak wcześniej B-1B Lancer).

Do redukcji względem wcześniejszych planów należy uwzględnić brak zamówień na przyszły rok śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa Sikorsky HH-60W Jolly Green II (w miejsce wycofywanych HH-60G Pavehawk). USAF tłumaczy, że uzupełnienie odpowiednich zdolności operacyjnych zapewnią inne rodzaje sił zbrojnych.

Wyraźną nowością jest decyzja o nie modernizowaniu napędu samolotów rodziny F-35 Lightning II i pozostawienie silników rodziny Pratt & Whtitney F135 – tłumaczone jest to względami budżetowymi. Niemniej, doświadczenia z programu AETP (Adaptive Engine Transition Program) zostaną wykorzystane w programie NGAP.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

WOJNA W UKRAINIE

Czechy oferują dostarczenie Ukrainie 800 tys. sztuk amunicji artyleryjskiej

Podczas 60. Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa prezydent Czech Petr Pavel poinformował, że zidentyfikowano za granicą ok. 800 000 sztuk amunicji kal. 155 i 122…

Rheinmetall wyprodukuje amunicję artyleryjską 155 mm w Ukrainie

Niemiecka grupa Rheinmetall AG zawarła porozumienie z Ministerstwem ds. Strategicznych Gałęzi Przemysłu Ukrainy o powołaniu spółki joint venture, która zajmie się produkcją amunicji artyleryjskiej…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X