Przejdź do serwisu tematycznego

Hiszpania: F-35 kontra Eurofighter Typhoon

Hiszpania planuje zakup kilkudziesięciu nowych samolotów wielozadaniowych, a wśród dwóch rozważanych konstrukcji są amerykańskie F-35A/B Lightning II i Eurofighter Typhoon.

W kuluarach zaplanowanej na 3-5 listopada br. drugiej edycji Międzynarodowych Targów Przemysłu Obronnego FEINDEF 2021 (Feria Internacional de la Defensa y la Seguridad) w Centrum Wystawienniczym Juan Carlos I w Madrycie, pojawiła się informacja, że Hiszpania planuje zakup kilkudziesięciu nowych samolotów wielozadaniowych, a wśród dwóch rozważanych konstrukcji są amerykańskie F-35A/B Lightning II i europejskie Eurofighter Typhoon.

Hiszpania planuje zakup kilkudziesięciu nowych samolotów wielozadaniowych, a wśród dwóch rozważanych konstrukcji są amerykańskie F-35A/B Lightning II i Eurofighter Typhoon / Zdjęcie: Aeronautica Militare

Płk Jesus Ferrer, szef działu pozyskania samolotów bojowych w dyrektoriacie generalnym ds. zakupów wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) powiedział dla portalu branżowego Defense News, że samoloty C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet) będą zastępowane dwuetapowo.

Pierwsze 20 zostanie zastąpionych w ramach programu kr. Halcón przez taką samą liczbę Eurofighter Typhoon. Hornety te są w służbie od 1986 i stacjonują w ramach 46. Skrzydła w bazie lotniczej Gando na wyspie Gran Canaria w archipelagu Wysp Kanaryjskich (wcześniej zostały odkupione od US Navy). Negocjacje w tej sprawie toczą się od lipca ub. r., a zawarcie umowy ze spółką Airbus Defence and Space jest spodziewane w przyszłym roku (Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów).

Po 2030 zaplanowano zastąpienie pozostałych 65 Hornetów, które zostały zakupione później jako fabrycznie nowe (pierwotnie 72 egzemplarze). Rząd w Madrycie miał wysłać zapytanie o informację (RFI, Request For Information) do Stanów Zjednoczonych w sprawie możliwości pozyskania 50 samolotów F-35, w tym 25 w wariancie konwencjonalnym F-35A i 25 w wariancie krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B. Pierwsze miałyby trafić do wojsk lotniczych (Ejército del Aire), a drugie do marynarki wojennej (Armada Española), gdzie zastąpiłyby 11 samolotów pionowego startu i lądowania EAV-8B Plus Matador (lokalna nazwa AV-8B Harrier Plus), które stacjonują na flagowym okręcie desantowym z ciągłym pokładem lotniczym Juan Carlos I (L61). Oczekiwany czas ewentualnych dostaw to 2027 rok.

Alternatywą dla F-35A są kolejne Eurofighter Typhoon albo rozważany jest zakup dwóch typów samolotów, a zgodnie z informacją z 21 października 2020 – jednym z nich miałby być samolot 5. generacji. Rząd w Madrycie rozważa zakup F-35 faktycznie od 2017 roku – pierwotnie zakładano możliwość pozyskania 45-50 F-35A i 12-15 F-35B (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).

Płk Ferrer poinformował też, że wojska lotnicze przedłożyły wymogi operacyjne dla samolotów bojowych z drugiej transzy tego lata. Teraz DGAM bada możliwości techniczne i finansowe w stosunku do potencjalnych konstrukcji oraz opracowuje studium wykonalności projektu. Istotnym dla potencjalnej decyzji o wyborze F-35 może być konieczność zakupu wariantu F-35B dla marynarki wojennej, dla którego Airbus nie może zaoferować alternatywy.

Co ciekawe, Hiszpania jest wymieniana w ostatnim czasie pośród kolejnych europejskich państw zainteresowanych możliwością zakupu F-35 – pozostałe to Grecja oraz Czechy. O ile negocjacje rządu w Atenach jest znane publicznie od listopada ub. r. (18-24 egzemplarze), to zaskakuje obecność Czech, które dzierżawią obecnie Gripeny – padła też liczba ok. 40 egzemplarzy, jakimi ma być zainteresowany rząd w Pradze (Grecja bliżej zgody na F-35A).

Lockheed Martin uzyskał w tym roku zielone światło na sprzedaż F-35 do Szwajcarii, do końca roku oczekiwana jest decyzja w sprawie przetargu w Finlandii, a w przyszłym – w Kanadzie. Nadal pod znakiem zapytania pozostaje zgoda na sprzedaż ich do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Finlandia: Ostatni etap w programie HX, Trzech w walce o kanadyjski kontrakt, Biden wstrzymuje dostawy broni).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X