3 grudnia francuska grupa Safran poinformowała, że spółka zależna Safran Aircraft Engines osiągnęła porozumienie z niemiecką spółką MTU Aero Engines w sprawie podziału prac przy budowie jednostki napędowej dla francusko-niemieckiego samolotu wielozadaniowego 6. generacji FCAS (Future Combat Air System).

W komorze spalania silnika turbowentylatorowego nowej generacji ma panować temperatura 2100 st. C. Dla porównania silnik Snecma M88 napędzający samolot  Dassault Rafale generuje 1850 st. C / Grafika: Safran Aircraft Engines

W komorze spalania silnika turbowentylatorowego nowej generacji ma panować temperatura 2100 st. C. Dla porównania silnik Snecma M88 napędzający samolot Dassault Rafale generuje 1850 st. C / Grafika: Safran Aircraft Engines

 

Do końca 2021 zostanie utworzona spółka joint venture, w której udziały partnerów wyniosą po 50%. Partnerstwo przemysłowe  zostało ustanowione 6 lutego 2019, ale problemy pojawiły się po stronie niemieckiej. Bundestag wstrzymał ratyfikację porozumienia, do czasu aż Federalne Ministerstwa Obrony, Finansów oraz Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ponownie zrównoważą kwestie udziału przemysłu niemieckiego w programie badawczym Turenne 2. Po trwających 10 miesięcy negocjacjach obie strony przyjęły kompromisową formułę, zgodnie z którą Safran będzie głównym wykonawcą fazy 1A dotyczącej pierwszego etapu badań i rozwoju.

Powołana spółka joint venture będzie odpowiedzialna za rozwój, wsparcie produkcji i eksploatacji. Warto zauważyć, że zgodnie z lutowym listem intencyjnym, Safran opracuje tzw. części gorące docelowego silnika, tj. komorę spalania i turbinę wysokiego ciśnienia. Niemiecki partner zajmie się częściami zimnymi, czyli sprężarką wysokiego ciśnienia, a także opracowaniem procedur obsługi i serwisu silnika. Porozumienie znosi ostatnie przeszkody stojące na drodze do podpisania umów przez rządy francuski, niemiecki i hiszpański. Teraz przemysł może wreszcie rozpocząć program FCAS (Pierwsze kontrakty FCAS, 2019-02-07).

Oblot prototypu NGF, opracowywanego w ramach programu FCAS, nastąpi nie wcześniej niż w 2038 / Zdjęcie: Michał Jarocki

Oblot prototypu NGF, opracowywanego w ramach programu FCAS, nastąpi nie wcześniej niż w 2038 / Zdjęcie: Michał Jarocki

2 października Joël Barre, dyrektor francuskiej generalnej dyrekcji ds. uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) informował, że zgoda Bundestagu pozostaje jedyną przeszkodą do budowy demonstratora technologii. Nie wiadomo jeszcze wiele na temat stopnia zaangażowania przemysłu Hiszpanii. Kraj ten formalnie dołączył do programu w czerwcu 2019, pół roku po otrzymaniu zaproszenia (Hiszpania dołączy do FCAS?, 2018-12-05).

Analiza
Demonstrator technologii NGF (New Generation Fighter), którego pełnowymiarową makietę zaprezentowano podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019, będzie napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Snecma M88 o ciągu 75 kN z dopalaniem. Są to jednostki pochodzące z samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale (SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS, 2019-06-18).

Nowy silnik będzie generował wyższy ciąg, a co za tym idzie temperaturę w komorze spalania. M88 generuje 1850 st. C, podczas gdy docelowy silnik NGF ma generować 2100 st. C. Dlatego konieczne będzie opracowanie nowego stopu, z którego zostaną wykonane łopatki turbiny (niewykluczone, że kompozytu ceramiczno-niklowego), który nie będzie podatny na topnienie. Oblot z docelową jednostką napędową nastąpi nie wcześniej, niż w 2038, czyli kilka lat przed planowanym wdrożeniem samolotu 6. generacji dla wojsk lotniczych Francji i Niemiec, a także Hiszpanii.