5 czerwca podczas trzydniowej konferencji AOC Electronic Warfare Europe 2018 w szwajcarskiej Lozannie, włoski koncern Leonardo zaprezentował nową wersję systemu zakłócania, oznaczoną jako BriteCloud 55-T. System jest przeznaczony do obrony średnich samolotów transportowych przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi aktywnie i półaktywnie radarem.
Nabój z wabikiem systemu BriteCloud 55-T jest wystrzeliwany ze standardowej, 55-mm wyrzutni flar i dipoli
BriteCloud 55-T jest w końcowej fazie rozwoju, jego certyfikacja nastąpi do końca 2018. Ma być dostępny na rynku na początku 2019. Wariant T został opracowany z myślą o średnich samolotach transportowych typu Alenia C-27J Spartan, Lockheed Martin C-130 Hercules, Embaer KC-390 czy Airbus A400M Atlas. Zapewni także osłonę dla samolotów zwiadu elektronicznego (ELINT) i powietrznych cystern.
Podobnie jak wcześniej testowany wariant wabika dla należących do RAF-u myśliwców Tornado GR4 (kompatybilny także z Eurofighter Typhoon i szwedzkim myśliwcem JAS 39 Gripen), BriteCloud 55-T jest wystrzeliwany ze standardowej, 55-mm wyrzutni flar i dipoli oraz ma tę samą masę co inne środki przeciwdziałania.
Z uwagi na większe rozmiary odbicia radarowego samolotów transportowych, nowy system BriteCloud 55-T wymagał zastosowania silniejszego emitera / Film i grafiki: Leonardo
Aktywny wabik radarowy (Expendable Active Decoy, EAD) wykorzystuje technologię DRFM (Digital Radio Frequency Memory), która pozwala na dostosowanie charakteru prowadzonych zakłóceń do emitowanych sygnałów radiowych przez pociski rakietowe klasy ziemia-powietrze i powietrze-powietrze. Z uwagi na większe rozmiary odbicia radarowego samolotów transportowych, nowy system wymagał zastosowania emitera o większej mocy. Każdy wabik został wyposażony we własny komputer, który samodzielnie wykrywa i zakłóca sygnał radiowy, a także ulepszone ogniwa zasilające i wykorzystuje technologię azotku galu (GaN).
Włoski koncern oferuje także wariant BriteCloud 218, przeznaczony do kwadratowych wyrzutni 2x1x8 typu AN/ALE-47 dla np. F-16 i F-15. Dostawa seryjnych BriteCloud 55 dla brytyjskich Tornado GR4 rozpoczęła się pod koniec marca 2018. Produkcja odbywa się w zakładach Leonardo w Luton. Prace nad systemem rozpoczęły się w listopadzie 2013 na zlecenie Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.