17 czerwca podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019 francuski koncern Dassault Aviation i europejski Airbus Defence and Space zaprezentowały pełnowymiarowe makiety wielozadaniowego samolotu 6. generacji NGF (New Generation Fighter), wspierających je bojowych, bezzałogowych statków powietrznych RC (Remote Carrier) w ramach programu FCAS (Future Combat Air System). Konsorcjum złożyło wspólną ofertę rządom Francji, Niemiec i Hiszpanii jako następcę samolotów Rafale, Typhoon i C.15 Hornet. Zawarto także umowę dotyczącą współpracy przemysłowej.

Podczas paryskich targów Le Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace  Dassault Aviation wraz z Airbus Defence and Space zaprezentowały pełnowymiarową makietę wielozadaniowego samolotu 6. generacji NGF (New Generation Fighter)

Podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace Dassault Aviation wraz z Airbus Defence and Space zaprezentowały pełnowymiarową makietę wielozadaniowego samolotu 6. generacji NGF (New Generation Fighter)

 

Opracowaniem studium koncepcyjnego Dassault Aviation i Airbus zajmują się stycznia 2019.Oznacza to uruchomienie, w ostatnim kwartale bieżącego roku, pierwszej fazy demonstracyjnej wspólnego programu, która potrwa do połowy 2021. Będzie to punkt wyjścia do rozwoju demonstratorów technologii samolotu załogowego i bezzałogowego. Oblot demonstratora samolotu załogowego zaplanowano na 2026. Samolot załogowy i bezzałogowy mają wejśc do służby około 2040. Trzecim kluczowym elementem programu FCAS będzie sieć kontroli Air Combat Cloud (ACC), przeznaczona do analizy zbieranych danych w czasie rzeczywistym, wspomagania procesu decyzyjnego i zabezpieczeń cybernetycznych (EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF, 2018-10-25).

Oprócz makiety samolotu NGF, zaprezentowano koncepcję wspierającego go bojowego bsl Remote Carrier, a także perspektywicznego uzbrojenia lotniczego

Oprócz makiety samolotu NGF, zaprezentowano koncepcję wspierającego go bojowego bsl Remote Carrier, a także perspektywicznego uzbrojenia lotniczego

Porozumienia o współpracy, w tym umowy z koncernami MBDA Systems i Thales, określają zakres planowania dla tej fazy, w tym demonstracje technologii, ustalenia robocze i umowy handlowe. Równolegle francuski Safran Aircraft Engines i niemiecki MTU Aero Engines będą odpowiedzialne za opracowanie nowego silnika w ramach programu badawczego o kryptonimie Turenne 2 (Pierwsze kontrakty FCAS, 2019-02-07). Program FCAS ma kosztować co najmniej 4 mld EUR (17 mld zł), z czego Francji przypada 2,5 mld EUR (10,6 mld zł), a Niemcom 1,5 mld EUR (6,4 mld zł). Nie jest na razie jasne, jaki wkład wniesie Hiszpania, która właśnie oficjalnie dołączyła do programu po wielu miesiącach negocjacji (Hiszpania dołączy do FCAS?, 2018-12-05).

 Makiety zostały zaprezentowane wspólnie przez dyrektora generalnego Dassault Aviation Érica Trappiera i dyrektora generalnego Airbus Defence and Space Dirka Hoke'a, w obecności prezydenta Francji Emmanuela Macrona, minister sił zbrojnych Francji Florence Parly, federalnej minister obrony Niemiec, Ursuli von der Leyen i minister obrony Hiszpanii Margarity Robles / Zdjęcia: Michał Jarocki

Makiety zostały zaprezentowane wspólnie przez dyrektora generalnego Dassault Aviation Érica Trappiera i dyrektora generalnego Airbus Defence and Space Dirka Hoke’a, w obecności prezydenta Francji Emmanuela Macrona, minister sił zbrojnych Francji Florence Parly, federalnej minister obrony Niemiec, Ursuli von der Leyen i minister obrony Hiszpanii Margarity Robles / Zdjęcia: Michał Jarocki

Konkurencyjne projekty samolotów 6. generacji są obecnie we wczesnych fazach rozwoju w Wielkiej Brytanii (BAE Tempest), która szuka współpracy międzynarodowej, a także Japonii (I3 Fighter), Rosji (MiG-41 PAK DP), Chinach czy USA (np. Next Generation Tactical Aircraft i F/A-XX) (Chiński myśliwiec 6. generacji, 2019-02-18; Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona?, 2018-07-17).