Przedstawiciel Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych poinformował, o rozpoczęciu latem 2018 testów demonstratora technologii lotniczego lasera SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator), który ma zostać zintegrowany z ciężkim myśliwcem przewagi powietrznej F-15 Eagle.
Demonstrator technologii SHiELD zostanie zintegrowany z myśliwcem przewagi powietrznej Boeing F-15 Eagle /Zdjęcie: Chad Warren, USAF
Informacja ukazała się w poniedziałek, 19 marca. Demonstrator pokładowego lasera światłowodowego o mocy około 50 kW zostanie zabudowany na pokładzie samolotu, aby przetestować możliwość zwalczania bezzałogowych aparatów latających czy pocisków samosterujących.
6 listopada 2017 Lockheed Martin otrzymał od AFRL kontrakt w ramach programu SHiELD na opracowanie i budowę lasera światłowodowego dużej mocy z przeznaczeniem do zabudowy na samolotach myśliwskich w 2021 /Grafika: Lockheed Martin
Jeff Stanley, zastępca Sekretarza USAF ds. nauki, techniki i inżynierii, poinformował, że testy systemu SHiELD rozpoczną się w II kwartale 2018, natomiast integracja z myśliwcem Boeing F-15 Eagle nastąpi rok później.
Analiza
6 listopada 2017 koncern Lockheed Martin poinformował, że w ramach programu SHiELD otrzymał od Laboratorium Badawczego USAF (Air Force Research Laboratory) kontrakt w wysokości 26,3 mln USD (89,95 mln zł) na opracowanie i budowę kompaktowego lasera światłowodowego dużej mocy z przeznaczeniem na uzbrojenie dla myśliwca taktycznego w 2021.
Program SHiELD obejmuje trzy podsystemy: STRAFE czyli elektro-optyczny system kontroli wiązki promienia lasera, LPRD – zasobnik, który zostanie zintegrowany z myśliwcem taktycznym, który będzie zasilał i chłodził system laserowy oraz LANCE czyli system wysokoenergetycznej broni laserowej, który będzie służył do unieszkodliwiania celów.
LANCE został zaprojektowany z myślą o niewielkich platformach, dlatego zespół Lockheed Martin skupił się na opracowaniu zminiaturyzowanego, wysokowydajnego lasera światłowodowego stawiając sobie za cel stworzenie emitera o ograniczonych rozmiarach, masie i mocy.
Pierwsze informacje na temat możliwości zintegrowania systemu broni laserowej z samolotem bojowym pojawiły się na początku października 2015. Lockheed Martin wskazał wówczas jednak swój produkt, czyli myśliwiec wielozadaniowy 5. generacji F-35 Lightning II, jako platformę testową tej technologii.
Z kolei Laboratorium Badawcze USAF poszukuje nie tylko możliwości rozwoju systemów laserowych (a także mikrofalowych) na platformach lotniczych, ale również przeciwko nim. 26 września 2017 AFRL opublikowało zapytanie skierowane do przemysłu ws. wsparcia demonstracji systemu wysokoenergetycznej broni laserowej i mikrofalowej przeciwko bezzałogowym aparatom latającym.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.