Strzelcy chcą dokumentów w mObywatel
Cyfrowe zaświadczenie miałoby wedle SprawdzaMY znacznie ułatwić zarządzanie dokumentami posiadaczom broni palnej oraz handlującymi nią podmiotami koncesjonowanymi. Papierowe dokumenty, podatne na uszkodzenie, fałszerstwo i zgubienie, nie są według zespołu najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Powiązanie mObywatel z Systemem Rejestracji Broni (SRB) miałoby znacząco podnieść ogólne bezpieczeństwo związane z posiadaniem bronią oraz jej handlem. Zaznaczono również, że takie rozwiązanie wspiera obywateli w realizacji ich praw zgodnie z nowoczesnymi standardami administracji cyfrowej.
Przeniesienie całej dokumentacji związanej z posiadaniem broni lub chociaż jej części to jeden z głównych tematów dyskusji prowadzonych przez polskie środowisko strzeleckie w internecie. Pomysł dodania legitymacji posiadacza broni do aplikacji spotkał się z szerokim zainteresowaniem i poparciem strzelców (Głosowanie: legitymacja posiadacza broni w mObywatel). Wyraźną reakcje wywołała również wiadomość o tym, że możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania w życie analizowana jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendę Główną Policji (Legitymacja posiadacza broni w mObywatel na etapie analizy).

Co według SprawdzaMY przyniesie taka zmiana?
W oficjalnym komunikacie na stronie projektu podano przykład sytuacji, w której cyfrowe dokumenty miałyby spore znaczenie:
Pan Tomasz otrzymał pozwolenie na zakup broni i zaświadczenie w formie papierowej. W drodze do sklepu dokument uległ uszkodzeniu – sprzedawca odmówił realizacji zakupu, bo nie miał możliwości jego weryfikacji. Gdyby zaświadczenie było dostępne w aplikacji mObywatel, pan Tomasz mógłby natychmiast okazać ważny dokument, a sprzedawca sprawdziłby jego autentyczność i status w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można by uniknąć problemów, a proces byłby bezpieczny i zgodny z prawem.
SprawdzaMY przedstawia następujące korzyści, jakie przyniosłaby taka zmiana:
- Zwiększenie efektywności służb kontrolujących legalność posiadania broni i obrotu nią.
- Konieczność technicznej integracji Systemu Rejestracji Broni (SRB) z mObywatel – potencjalne koszty wdrożeniowe, ale możliwe do zrealizowania w ramach istniejącej infrastruktury cyfrowej.
- Ułatwienie pracy podmiotom prowadzącym sprzedaż broni – możliwość natychmiastowej weryfikacji dokumentu elektronicznego.
- Potencjalne zmniejszenie liczby przypadków zakwestionowania legalności zakupu.
- Brak konieczności inwestycji po stronie sektora prywatnego – SRB są dostępne przez API lub aplikację.
- Wzrost dostępności dokumentów – możliwość ich okazania na telefonie, także offline.
- Zmniejszenie ryzyka zagubienia lub zniszczenia dokumentu papierowego.
- Większe poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad dokumentacją związaną z posiadaniem broni.
Kompleksowa analiza problemu
Cały proces zmian, począwszy od ich idei, kończąc na realizacji i wdrożeniu, opisany został przez SprawdzaMY w trójstronowym dokumencie. Opisano w nim takie takie aspekty jak:
- akty prawne wymagające zmiany,
- szczegółowy opis problemu,
- propozycje rozwiązania,
- ocena skutków wprowadzenia zmian,
- poziom skomplikowania wdrożenia,
- przykłady zastosowania podobnych praktyk w innych jurysdykcjach.
Więcej informacji na oficjalnej stronie propozycji zespołu SprawdzaMy.