21 marca hiszpańska minister obrony Maríi Dolores de Cospedal zapowiedziała publikację szczegółów piętnastoletniego planu inwestycyjnego w zakresie modernizacji technicznej sił zbrojnych oraz zwiększenia wydatków obronnych. Media krajowe ujawniły z kolei siedem kluczowym programów, na które Madryt wyda ponad 10 mld EUR (ponad 45 mld zł).

 W 2018 rozpocznie się dostawa 348 kołowych transporterów opancerzonych Piranha V 8×8, które zastąpią 682 KTO Pegaso BMR 6×6. /Zdjęcie General Dynamics European Land Systems – Mowag

W 2018 rozpocznie się dostawa 348 kołowych transporterów opancerzonych Piranha V 8×8, które zastąpią 682 KTO Pegaso BMR 6×6. /Zdjęcie General Dynamics European Land Systems – Mowag

Według najnowszych danych, opublikowanych w ubiegłym tygodniu w corocznym raporcie NATO na temat obronności państw członkowskich, Hiszpania wydała na utrzymanie swoich sił zbrojnych tylko 0,92% PKB. Na Szczycie NATO w walijskim Newport 4 września 2014 uzgodniono, że członkowie Sojuszu, zwiększą wydatki na obronność do co najmniej 2% swojego PKB w 2024. Takie działanie miało być odpowiedzią Paktu na zagrożenia wynikające z narastającego konfliktu pomiędzy Ukrainą i Rosją.

W styczniu 2018 María Dolores de Cospedal oświadczyła przed Komisją Sił Zbrojnych w Kongresie Deputowanych, że jej resort nie osiągnie wymaganego przez NATO celu 2% PKB, lecz maksymalnie 1,53%. Dodała, że podniesienie wydatków na obronność będzie warunkowane wystarczająco dobrą koniunkturą gospodarczą.

Zgodnie z ostatecznym dokumentem przedstawionym w resorcie obrony 12 marca, siedem programów modernizacji technicznej sił zbrojnych ma pochłonąć około 10,805 mld EUR (45,491 mld zł). Zakupy mają objąć dostawę KTO Piranha V 8×8, wyposażonych w system AEGIS fregat rakietowych typu F110, nowych samolotów szkolno-treningowych, modernizacji systemu dowodzenia i kontroli przestrzenią powietrzną kraju, samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport), morskich śmigłowców NHI NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) oraz modernizacji ciężkich śmigłowców transportowych CH-47C/D Chinook. Powyższe programy mają stanowić pierwszą fazę piętnastoletniego cyklu modernizacyjnego.

Obecnie trwa realizacja jedenastu projektów specjalnych, a dwanaście kolejnych, pomimo że zostały zrealizowane – oczekuje na pełne spłacenie. Wśród nich są dostawy taktycznych samolotów transportowych Airbus A400M Atlas, wielozadaniowych myśliwców Eurofighter Typhoon (48 w służbie, 9 zamówionych), śmigłowców szturmowych Airbus Helicopters Tigre oraz czterech myśliwskich okrętów podwodnych typu S-80 Plus (Isaac Peral).

Maríia Dolores de Cospedal planuje w najbliższych tygodniach przedstawić Radzie Ministrów założenia budżetowe pierwszej fazy nowego programu modernizacyjnego. Akceptacja gabinetu Mariano Rajoya będzie zielonym światłem do rozpoczęcia procedury. Ministerstwo obrony nie przedstawiło jeszcze modelu finansowania planowanych zakupów.

Analiza
Na początku kwietnia 2017 sekretarz stanu Agustín Conde Bajén poinformował, że w 2018 rozpocznie się dostawa dla Wojsk Lądowych (Ejército de Tierra) KTO Piranha V 8×8, produkowanych przez konsorcjum General Dynamics European Land Systems – Mowag (GDELS). W ramach pierwszej transzy zostanie dostarczonych łącznie 348 pojazdów. Łączne koszty programu nowego transportera zamkną się w kwocie 3,8 mld EUR (16 mld zł). 1,6 mld EUR (6,74 mld zł) będą kosztować same wozy, a 2,2 mld EUR (9,26 mld zł) zostanie przeznaczone na ich utrzymanie i modernizację przez następnych 30 lat ich służby. Celem programu jest zastąpienie 682 kołowych transporterów opancerzonych Pegaso BMR 6×6 po 40 latach eksploatacji.

Dodatkowo, Siły Powietrzne (Ejército del Aire) i Marynarka Wojenna (Armada Española) rozważają zakup myśliwców 5. generacji F-35 Lightning II. Do Hiszpanii miałoby trafić 45 do 50 F-35A. Miały by zastąpić starzejące się wielozadaniowe C.15 Hornet. 12-15 F-35B w wariancie krótkiego startu i lądowania (STOL), miałoby zastąpić przestarzałe EAV-8B Harrier Plus. Hornety i Harriery, z powodu swojego wieku, muszą zostać wycofane w następnej dekadzie. Koszty zakupu oceniono na ponad 6 mld EUR (25 mld zł), jednak nie zostały one ujęte w pierwszych siedmiu programach modernizacyjnych.

29 czerwca 2017 podczas spotkania ministrów obrony państw NATO, María Dolores de Cospedal wraz ze swoimi odpowiednikami z Niemiec, Francji, Włoch, Turcji i Grecji podpisała list intencyjny w sprawie wspólnych prac mających zaowocować opracowaniem wymagań dla nowego morskiego samolotu patrolowego. W ramach prac ma zostać wyłoniona nowa generacja samolotów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zwiadu, obserwacji i rozpoznania (Intelligence, surveillance and reconnaissance, ISR). Porozumienie przewiduje wspólne opracowanie lub nabycie gotowej konstrukcji spełniającej wymagania sygnatariuszy. 15 lutego 2018 do programu dołączyły Polska i Kanada. Udział Hiszpanii w programie nie został jednak ujęty wśród siedmiu programów modernizacyjnych.