Ministerstwo Obrony Hiszpanii oficjalnie wystosowało zapytanie do swoich odpowiedników z Francji i Niemiec w sprawie możliwości dołączenia do programu wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji FCAS (Future Combat Air System).

Francuski koncern Dassault Aviation zaprezentował w tym roku makietę tunelową wielozadaniowego samolotu bojowego NGF (New Generation Fighter), opracowywanego wspólnie z Airbusem w ramach programu FCAS dla wojsk lotniczych Francji i Niemiec. /Zdjęcie: Dassault Aviation

Francuski koncern Dassault Aviation zaprezentował w tym roku makietę tunelową wielozadaniowego samolotu bojowego NGF (New Generation Fighter), opracowywanego wspólnie z Airbusem w ramach programu FCAS dla wojsk lotniczych Francji i Niemiec. /Zdjęcie: Dassault Aviation

List, sygnowany przez Minister Obrony Hiszpanii, Margaritę Robles Fernández trafił do jej odpowiedniczek, Minister ds. Sił Zbrojnych Francji Florence Parly i Federalnej Minister Obrony Niemiec Ursuli von der Leyen. Hiszpania chce partycypować i aktywnie uczestniczyć w programie FCAS, który w kraju otrzymał kryptonim New-Generation Weapon System (NGWS).

Hiszpania chce w niedługim czasie sygnować list intencyjny (LOI), który włączy formalnie kraj w rozwój nowej platformy i jest zdecydowana ponieść w ciągu dwóch najbliższych lat koszty w wysokości 25 mln EUR (106,7 mln zł) z tytułu wspólnych prac. Program na poziomie międzynarodowym formalnie rozpoczął się 25 kwietnia, gdy podczas targów ILA Berlin Air Show, przedstawiciele koncernów Airbus i Dassault Aviation podpisali wstępne porozumienie. Później, podczas targów EuroNaval 2018 strona francuska zaprezentowała makietę tunelową swojego projektu (ILA2018: Porozumienie ws. FCAS, 2018-04-26; EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF, 2018-10-25).

 Wizualizacja Airbusa z zeszłego roku o nazwie New Fighter została ujawniona podczas konferencji IQPC International Fighter Conference 2017 w Berlinie. /Grafika: Airbus Defence and Space

Wizualizacja Airbusa z zeszłego roku o nazwie New Fighter została ujawniona podczas konferencji IQPC International Fighter Conference 2017 w Berlinie. /Grafika: Airbus Defence and Space

14 listopada podczas konferencji IQPC International Fighter Conference 2018 w Berlinie, gen. bryg. León-Antonio Machés, szef systemów powietrznych w dyrektoriacie generalnym ds. zakupów wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) stwierdził, że Hiszpania chce być partnerem w rozwoju, a nie tylko klientem końcowej platformy. Wymagałoby to udostępnienia informacji i technologii, co pozwoliłoby na włączenie hiszpańskiego przemysłu obronnego i jego rozwój.

Co ciekawe, hiszpański generał stwierdził w Berlinie, że rozważany był udział w brytyjskim projekcie BAE Tempest, którego makietę ujawniono w lipcu. Wcześniej, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Hiszpanii, Ángel Olivares Ramírez wyraził przekonanie, że z powodów finansowych oba programy, FCAS i Tempest, połączą się w przyszłości i powstanie jeden paneuropejski samolot bojowy (Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona?, 2018-07-17).

Analiza
Wojska lotnicze Hiszpanii (Ejército del Aire Español, EdAE) muszą wycofać do 2025 pierwsze 20 myśliwców C.15 Hornet (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet), które pozostają w służbie od 1986 i stacjonują w bazie lotniczej Gando na Wyspach Kanaryjskich, a następnie kolejne 65 samolotów tego typu po 2030.

Wcześniej informowano, że przyszła struktura sprzętowa będzie składać się z trzech części. Pierwsza z nich to około 50 myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, które są w służbie od 2003, w wersjach Tranche 2 i 3 (z 61 obecnie eksploatowanych), dostosowanych do komunikacji z samolotami 5. generacji. Drugą częścią będą samoloty wielozadaniowe nowej generacji, którymi według doniesień prasowych z czerwca 2017, może być od 45 do 50 F-35A Lightning II. Uzupełniać je będą bojowe, bezzałogowe statki powietrzne, których typ i liczebność, ma zostać jeszcze ustalona. Warto dodać, że Hiszpania ma 23% udziału w rozwoju bsp EuroMALE, poprzez spółkę Indra, która jest podwykonawcą projektu (ILA2018: Prezentacja EuroMALE, 2018-04-27).

Marynarka wojenna (Armada Española) chciałaby z kolei otrzymać 12-15 F-35B w wariancie krótkiego startu i lądowania (STOL), które miałyby zastąpić przestarzałe EAV-8B Harrier Plus, choć same dowództwo jest podzielone ws. ewentualnych kosztów eksploatacyjnych tych samolotów (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe, 2018-03-23).