Departamentu Stanu USA zezwolił na eksport 25 samolotów wielozadaniowych F/A-18 Hornet z Australii do Kanady. Zgoda wymagana była ze względu na transfer amerykańskich technologii. Dzięki temu kontrakt ma zostać sfinalizowany do końca 2018.

Od 1984 Królewskie Australijskie Siły Powietrzne dysponują flotą 54 jednomiejscowych F/A-18A i 16 dwumiejscowych F/A-18B. Wycofanie ich ze służby będzie wiązać się z harmonogramem dostaw 72 samolotów F-35A / Zdjęcie: RAAF

Od 1984 Królewskie Australijskie Siły Powietrzne dysponują flotą 54 jednomiejscowych F/A-18A i 16 dwumiejscowych F/A-18B. Wycofanie ich ze służby będzie wiązać się z harmonogramem dostaw 72 samolotów F-35A / Zdjęcie: RAAF

Rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Kanady, Daniel Le Bouthillier poinformował, że trwają końcowe negocjacje z rządem australijskim w sprawie zakupu 25 używanych samolotów wielozadaniowych F/A-18 Hornet. Dodał, że jeśli wszystkie rozmowy zakończą się sukcesem, pierwsze dwa myśliwce mogą trafić do Kanady już w połowie 2019. Jednakże szczegółowy plan dostaw zostanie opracowany po zakończeniu negocjacji. (US Navy wycofa prawie 140 Hornetów, 2018-03-09).

Dokładne koszty zakupu samolotów wraz z pakietem uzbrojenia i wyposażenia nie są znane, ale na początku 2018 minister ds. zamówień publicznych Carla Qualtrough wskazała, że rząd zarezerwował na to zadanie 500 mln CAD (1,41 mld zł). 

Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne dysponują flotą 63 jednomiejscowych CF-188A i 26 dwumiejscowych CF-188B z łącznie 138 zbudowanych specjalnie dla tego kraju wariantów amerykańskich F/A-18A/B Hornet / Zdjęcie: RCAF

Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne dysponują flotą 63 jednomiejscowych CF-188A i 26 dwumiejscowych CF-188B z łącznie 138 zbudowanych specjalnie dla tego kraju wariantów amerykańskich F/A-18A/B Hornet / Zdjęcie: RCAF

Tymczasem resurs obecnie eksploatowanej przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) flotay myśliwców CF-188 Hornet wyczerpie się do 2032. Zakup kolejnych F/A-18 ma być rozwiązaniem pomostowym, do czasu aż nastąpi zgoda na pozyskanie nowych samolotów. Według magazynu Scramble, samoloty będą pochodzić z nadwyżek Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF), które rozpoczęły wprowadzanie F-35A Lightning II. Oczekuje się, że 18 samolotów będzie wykorzystywanych operacyjnie, natomiast 7 dodatkowych posłuży jako źródło części zamiennych oraz do szkoleń obsługi technicznej (Australijskie F-35 gotowe do walki, 2018-04-09). 

Analiza
Kanadyjska epopeja zakupu samolotów bojowych nowej generacji rozpoczęła się jeszcze w 1997, gdy kraj ten stał się partnerem w programie JSF. 16 lipca 2010 rząd zadeklarował zakup 65 myśliwców 5. generacji F-35A Lightning II za równowartość 16 mld CAD (45 mld zł) z początkiem dostaw w 2016. Nie podjęto jednak żadnych kroków w celu finalizacji tego przedsięwzięcia. Po objęciu władzy przez liberałów 19 października 2015, pomysł zakupu F-35A zarzucono całkowicie.

6 czerwca 2016 Minister Obrony Harjit Sajjan zadeklarował chęć zakupu pewnej ilości nowych F/A-18E/F Super Hornet jako rozwiązania pomostowego, natomiast decyzja w tej sprawie zapadła 22 listopada tego samego roku. Zakup 18 samolotów za około 6 mld CAD (17 mld zł) miał odroczyć procedurę pozyskania samolotów nowej generacji o 10 lat. Dostawy miały rozpocząć się w 2025.

Jednak 12 grudnia 2017 Kanadyjczycy zrezygnowali z zakupu Super Hornetów, jednocześnie ogłaszając chęć pozyskania używanych samolotów starszej generacji z Australii (Super Hornety w Blue Angels, 2018-08-15; Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25).