10 czerwca włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała, że zbuduje dla marynarki wojennej Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut, TNI-AL) sześć fregat rakietowych projektu FREMM (FRegata Europea Multi-Missione) oraz zmodernizuje i dostarczy dwie eks-włoskie fregaty typu Maestrale jako rozwiązanie pomostowe (cztery z łącznie ośmiu zbudowanych mają pozostać we włoskiej służbie do 2024). Umowa o nieujawnionej wartości z ministerstwem obrony Indonezji zawiera także pakiet wsparcia logistycznego (FREMM po raz pierwszy w Polsce).
Indonezja stanie się szóstym użytkownikiem fregat rakietowych bazujących na projekcie FREMM, po Francji, Włoszech, Maroku, Egipcie i USA. W przeszłości okręty tego projektu oferowano Australii, Brazylii, Kanadzie i Grecji / Zdjęcie: Michał Szafran
Jak podkreśla producent w swoim komunikacie prasowym, rzeczony kontrakt to sukces także Republiki Włoskiej, która zamówiła łącznie dziesięć fregat typu Carlo Bergamini projektu FREMM, w tym sześć w wariancie wielozadaniowym (IT-GP) i cztery wariancie przeciwlotniczym (IT-ASW). Umowa ta wzmocni współpracę strategiczną pomiędzy Rzymem a Dżakartą (Indonezyjski okręt podwodny zatonął podczas ćwiczeń).
Fincantieri – Cantieri Navali Italiani będzie głównym wykonawcą w programie budowy nowych okrętów i modernizacji używanych, które zostaną odkupione od marynarki wojennej Włoch (Marina Militare). Zamówienie zapewni utrzymanie wielu miejsc pracy we Włoszech, nie tylko w stoczniach spółki, ale też u poddostawców systemów pokładowych m.in. spółce Leonardo, jak i małym i średnim przedsiębiorstwom z branży. Nawiązana zostanie także ścisła współpraca z państwową spółką PT PAL Indonesia (Persero) z siedzibą na indonezyjskiej wyspie Jawa.
W latach 1982-1985 włoska marynarka wojenna przyjęła do służby osiem zbudowanych przez Fincantieri fregat rakietowych typu Maestrale. Cztery z nich zostały wycofane w latach 2015-2020, a pozostałe przeszły modernizację w latach 2007-2010 i mają zostać wycofane do 2024 / Zdjęcie: US Navy
Giuseppe Bono, dyrektor generalny Fincantieri – Cantieri Navali Italiani, powiedział:
Umowa tej wielkości umacnia Fincantieri jako wiodącego producenta w sektorze okrętów nawodnych i jest potwierdzeniem sukcesu technologicznego projektu uznawanego za najbardziej innowacyjny na rynku, obejmującym dwadzieścia okrętów dla kilku zagranicznych marynarek wojennych, a także zachowanym opcjom na kolejne. Program ten ma nadzwyczajne znaczenie strategiczne, zarówno dla ekonomicznego zwrotu dla naszego kraju, jak i dla włoskiego łańcucha dostaw obronnych, a także dlatego, że zapewnia silną pozycję Fincantieri w tym obszarze, torując drogę do finalizacji dalszych ważnych negocjacji dla innych już realizowanych programach, także w sektorze cywilnym. Na koniec pragnę wyrazić uznanie dla naszej marynarki wojennej, która wniosła decydujący wkład w budowę wraz z przemysłem tych okrętów, które są doceniane na całym świecie i w pełni zaspokajają potrzeby operacyjne użytkowników.
Analiza
Marynarka wojenna Indonezji dysponuje obecnie dwoma stosunkowo nowymi fregatami rakietowymi typu Martadinata, bazujących na niderlandzkim projekcie SIGMA 10514: KRI Raden Eddy Martadinata (331) i I Gusti Ngurah Rai (332) oraz pięcioma starszymi typu Ahmad Yani (eks-niderlandzki typ Van Speijk): Ahmad Yani (351), Yos Sudarso (353), Oswald Siahaan (354), Abdul Halim Perdanakusuma (355) i Karel Satsuit Tubun (356). Te ostatnie są w służbie od lat 1986-1990 i należy przypuszczać, iż zostaną zastąpione przez Maestrale i FREMM.
Warto nadmienić, iż w ubiegłych latach pojawiały się informacje o zainteresowaniu zakupem przez Indonezję dwóch duńskich fregat typu Iver Huitfeldt, a następnie ośmiu japońskich typu 30FFM Mogami i takiej samej liczby brytyjskich typu Arrowhead 140 (rozwinięcie Iver Huitfeldt), a także pewnej liczby niemieckich okrętów typu F122 Bremen jako rozwiązania pomostowego (Japońska fregata typu 30FFM zwodowana).
13 lipca 2020 minister obrony Indonezji, Prabowo Subianto, zaproponował pożyczenie 20 mld USD w zagranicznych programach kredytowych i pomocowych związanych z obronnością na lata 2020–2024 na zakup kolejnych fregat typu Martadinata, a także samolotów wielozadaniowych F-16V (Indonezja zainteresowana Rafale).
Fregaty typu FREMM są na wyposażeniu również Francji, która jest głównym partnerem strategicznym w programie ich budowy – we francuskiej marynarce wojennej (Marine Nationale), okręty noszą oznaczenie jako typ Aquitaine i różnią się wyposażeniem od okrętów włoskich. Pierwotnie zamówiono osiem okrętów, ale jeden odsprzedano Egiptowi, czyli ENS Tahya Misr (FFG-1001) (eks-Normandie), który odkupił także dwa okręty pierwotnie zamówione przez Włochy: niedoszłe Spartaco Schergat i Emilio Bianchi, które z kolei otrzymały nazwy Al-Galala (FFG-1002) i Bernees (FFG-1003) (Francja odbiera pierwszą przeciwlotniczą fregatę FREMM, Włosko-egipskie rozmowy o FREMM).
Ponadto, pojedynczym okrętem tego typu dysponuje od 2014 roku Maroko, gdzie nosi nazwę RMN Mohammed VI (701), natomiast nawet dwadzieścia zmodyfikowanych okrętów powstanie w USA dla marynarki wojennej (US Navy) jako typ Constellation, w ramach programu Future Guided Missile Frigate, znanego pod akronimem FFG(X) (Zmodyfikowany FREMM dla US Navy).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.