Przejdź do serwisu tematycznego

Włoska Fincantieri dostarczy Indonezji osiem okrętów

Włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani zbuduje dla marynarki wojennej Indonezji sześć fregat rakietowych projektu FREMM oraz zmodernizuje dwie eks-włoskie fregaty typu Maestrale.

10 czerwca włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała, że zbuduje dla marynarki wojennej Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut, TNI-AL) sześć fregat rakietowych projektu FREMM (FRegata Europea Multi-Missione) oraz zmodernizuje i dostarczy dwie eks-włoskie fregaty typu Maestrale jako rozwiązanie pomostowe (cztery z łącznie ośmiu zbudowanych mają pozostać we włoskiej służbie do 2024). Umowa o nieujawnionej wartości z ministerstwem obrony Indonezji zawiera także pakiet wsparcia logistycznego (FREMM po raz pierwszy w Polsce).

Indonezja stanie się szóstym użytkownikiem fregat rakietowych bazujących na projekcie FREMM, po Francji, Włoszech, Maroku, Egipcie i USA. W przeszłości okręty tego projektu oferowano Australii, Brazylii, Kanadzie i Grecji / Zdjęcie: Michał Szafran

Jak podkreśla producent w swoim komunikacie prasowym, rzeczony kontrakt to sukces także Republiki Włoskiej, która zamówiła łącznie dziesięć fregat typu Carlo Bergamini projektu FREMM, w tym sześć w wariancie wielozadaniowym (IT-GP) i cztery wariancie przeciwlotniczym (IT-ASW). Umowa ta wzmocni współpracę strategiczną pomiędzy Rzymem a Dżakartą (Indonezyjski okręt podwodny zatonął podczas ćwiczeń).

Fincantieri – Cantieri Navali Italiani będzie głównym wykonawcą w programie budowy nowych okrętów i modernizacji używanych, które zostaną odkupione od marynarki wojennej Włoch (Marina Militare). Zamówienie zapewni utrzymanie wielu miejsc pracy we Włoszech, nie tylko w stoczniach spółki, ale też u poddostawców systemów pokładowych m.in. spółce Leonardo, jak i małym i średnim przedsiębiorstwom z branży. Nawiązana zostanie także ścisła współpraca z państwową spółką PT PAL Indonesia (Persero) z siedzibą na indonezyjskiej wyspie Jawa.

W latach 1982-1985 włoska marynarka wojenna przyjęła do służby osiem zbudowanych przez Fincantieri fregat rakietowych typu Maestrale. Cztery z nich zostały wycofane w latach 2015-2020, a pozostałe przeszły modernizację w latach 2007-2010 i mają zostać wycofane do 2024 / Zdjęcie: US Navy

Giuseppe Bono, dyrektor generalny Fincantieri – Cantieri Navali Italiani, powiedział:

Umowa tej wielkości umacnia Fincantieri jako wiodącego producenta w sektorze okrętów nawodnych i jest potwierdzeniem sukcesu technologicznego projektu uznawanego za najbardziej innowacyjny na rynku, obejmującym dwadzieścia okrętów dla kilku zagranicznych marynarek wojennych, a także zachowanym opcjom na kolejne. Program ten ma nadzwyczajne znaczenie strategiczne, zarówno dla ekonomicznego zwrotu dla naszego kraju, jak i dla włoskiego łańcucha dostaw obronnych, a także dlatego, że zapewnia silną pozycję Fincantieri w tym obszarze, torując drogę do finalizacji dalszych ważnych negocjacji dla innych już realizowanych programach, także w sektorze cywilnym. Na koniec pragnę wyrazić uznanie dla naszej marynarki wojennej, która wniosła decydujący wkład w budowę wraz z przemysłem tych okrętów, które są doceniane na całym świecie i w pełni zaspokajają potrzeby operacyjne użytkowników.

Analiza

Marynarka wojenna Indonezji dysponuje obecnie dwoma stosunkowo nowymi fregatami rakietowymi typu Martadinata, bazujących na niderlandzkim projekcie SIGMA 10514: KRI Raden Eddy Martadinata (331) i I Gusti Ngurah Rai (332) oraz pięcioma starszymi typu Ahmad Yani (eks-niderlandzki typ Van Speijk): Ahmad Yani (351), Yos Sudarso (353), Oswald Siahaan (354), Abdul Halim Perdanakusuma (355) i Karel Satsuit Tubun (356). Te ostatnie są w służbie od lat 1986-1990 i należy przypuszczać, iż zostaną zastąpione przez Maestrale i FREMM.

Warto nadmienić, iż w ubiegłych latach pojawiały się informacje o zainteresowaniu zakupem przez Indonezję dwóch duńskich fregat typu Iver Huitfeldt, a następnie ośmiu japońskich typu 30FFM Mogami i takiej samej liczby brytyjskich typu Arrowhead 140 (rozwinięcie Iver Huitfeldt), a także pewnej liczby niemieckich okrętów typu F122 Bremen jako rozwiązania pomostowego (Japońska fregata typu 30FFM zwodowana).

13 lipca 2020 minister obrony Indonezji, Prabowo Subianto, zaproponował pożyczenie 20 mld USD w zagranicznych programach kredytowych i pomocowych związanych z obronnością na lata 2020–2024 na zakup kolejnych fregat typu Martadinata, a także samolotów wielozadaniowych F-16V (Indonezja zainteresowana Rafale).

Fregaty typu FREMM są na wyposażeniu również Francji, która jest głównym partnerem strategicznym w programie ich budowy – we francuskiej marynarce wojennej (Marine Nationale), okręty noszą oznaczenie jako typ Aquitaine i różnią się wyposażeniem od okrętów włoskich. Pierwotnie zamówiono osiem okrętów, ale jeden odsprzedano Egiptowi, czyli ENS Tahya Misr (FFG-1001) (eks-Normandie), który odkupił także dwa okręty pierwotnie zamówione przez Włochy: niedoszłe Spartaco SchergatEmilio Bianchi, które z kolei otrzymały nazwy Al-Galala (FFG-1002) i Bernees (FFG-1003) (Francja odbiera pierwszą przeciwlotniczą fregatę FREMM, Włosko-egipskie rozmowy o FREMM).

Ponadto, pojedynczym okrętem tego typu dysponuje od 2014 roku Maroko, gdzie nosi nazwę RMN Mohammed VI (701), natomiast nawet dwadzieścia zmodyfikowanych okrętów powstanie w USA dla marynarki wojennej (US Navy) jako typ Constellation, w ramach programu Future Guided Missile Frigate, znanego pod akronimem FFG(X) (Zmodyfikowany FREMM dla US Navy).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X