Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) zakończyło produkcję seryjną samolotów myśliwskich Su-27. Przez niemal 42 lata od oblotu prototypowego T-10 wyprodukowano ponad 800 samolotów różnych wersji. Ostatnimi Su-27 przekazanymi rosyjskim siłom powietrznym było 10 zmodernizowanych Su-27SM3. Obecnie będzie kontynuowana produkcja głęboko zmodyfikowanych wariantów rozwojowych: wielozadaniowych Su-30SM i Su-35S oraz bombowych Su-34 ( Su-34 przenikają obronę przeciwlotniczą, 2019-02-13).
Po niemal 42 latach produkcji dziewięciu odbiorcom dostarczono ponad 800 samolotów Su-27 różnych wersji. Ostatnimi wariantami produkcyjnymi były wielozadaniowe Su-27SM3 / Zdjęcie: Witalij W. Kuźmin
Przeznaczony wyłącznie dla Rosji wariant Su-27SM3 powstał jako wariant przejściowy. Bazuje on na płatowcu Su-27, który został wyposażony w awionikę opracowywaną dla samolotów nowszej generacji. Samoloty w tej odmianie eksploatują dwa pułki lotnictwa Wojsk Powietrzno-Kosmicznych.
W produkcji wykorzystano nieodebrane kadłuby przeznaczone dla Chin. Zdecydowały bowiem o niewykorzystywaniu opcji na zakup 105 Su-27SK po zakończeniu montażu końcowego 95 samolotów tego typu na licencji, znanych pod nazwą Shenyang J-11 (Nowy chiński samolot WRE, 2018-05-05). Dostawy pierwszych 12 samolotów Su-27SM3 nastąpiły w latach 2009-2011, natomiast w latach 2016-2020 planowano zmodernizować do tego standardu 36 Su-27P/S. Ostatecznie pracom poddano 10 z nich. Wszystkie 22 zmodernizowane samoloty podlegają 4. Armii Lotniczej Południowego Okręgu Wojskowego FR i stacjonują w Krymsku w Kraju Krasnodarskim (Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16).
Opis
Su-27SM3 stał się samolotem wielozadaniowym cięższym o 3 tony, zdolnym do rażenia celów naziemnych za pomocą pocisków rakietowych S-25ŁD, Ch-29T/Ł, Ch-31P, Ch-25MP, Ch-59M oraz bomb KAB-500. Do zwalczania celów powietrznych samoloty wyposażono w pociski rakietowe średniego zasięgu RWW-SD, naprowadzane za pomocą zmodernizowanych radiolokatorów N001W (RŁPK-27W) i systemu kierowania ogniem SUW-27.
W kabinie pilota zainstalowano 4 ciekłokrystalicznych wyświetlaczy w miejsce 13 instrumentów analogowych, a zmodyfikowane silniki NPO Saturn/Liulka AŁ-31F-М1 charakteryzują się zwiększonym ze 125,6 do 132,4 kN ciągiem, wyższą temperaturą spalania w komorze, nową sprężarką i cyfrowym układem sterowania. Za kabiną umieszczono dodatkową antenę radiową. Su-27SM3 może także przenosić zasobniki SAP-518 systemu do walki radioelektronicznej L-265M10 Chibiny-M. Łączne modyfikacje w zakresie wyposażenia misji objęły wymianę 80% z nich (Su-34 do roli WRE i ISR, 2018-11-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.