Przejdź do serwisu tematycznego

Indyjski czołg lekki Zorawar ujawniony

Media indyjskie zaprezentowały prototyp nowego czołgu lekkiego Zorawar, opracowanego przez spółkę Larsen & Toubro we współpracy z Agencją Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO dla indyjskiej armii.

W sobotę, 6 lipca 2024, media indyjskie zaprezentowały pierwsze fotografie i nagrania wideo z prezentacji prototypu nowego czołgu lekkiego Zorawar, opracowanego przez spółkę Larsen & Toubro Defence we współpracy z Agencją Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) dla indyjskich wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā). Wkrótce mają rozpocząć się testy w indyjskim Kaszmirze, w regionie Ladakh.

Pierwsze fotografie opublikował na platformie społecznościowej X redaktor Manu Pubby z dziennika The Economic Times:

Przypomnijmy, że 23 kwietnia 2021 Ministerstwo Obrony Indii opublikowało zapytanie o informację (RFI, Request For Information) w sprawie zakupu 350 lekkich czołgów z możliwością częściowej produkcji w kraju w ramach polityki Make In India, dzięki transferowi technologii i know-how.

Zgodnie z opublikowanym wówczas dokumentem, wozy bojowe powinny charakteryzować się masą bojową nie przekraczającą 25 t i możliwością transportu w ładowni strategicznego samolotu transportowego (Ił-76MD i C-17A Globemaster III). Czołgi powinny być zdolne do działań w rejonach wysokogórskich, w tym także w nocy dzięki termowizji. Powinny cechować się zredukowaną sygnaturą wizualną, akustyczną, termiczną i elektromagnetyczną.

Uzbrojenie główne powinno być zdolne do używania amunicji inteligentnej, co zapewne oznacza czołgowe przeciwpancerne pociski kierowane lub/i amunicję programowalną. Ponadto, powinny być uzbrojone w wielkokalibrowy karabin przeciwlotniczy (także do rażenia celów naziemnych), a także mieć zdolności do zwalczania bezzałogowców, w tym generowania zakłóceń elektromagnetycznych.

Dwu/trzy-osobowa załoga ma być wspierana przez systemy zarządzania oparte na sztucznej inteligencji, a czołgi powinny być wyposażone w aktywne systemy ochrony pojazdów (ASOP). Termin składania wniosków o udział w postępowaniu minął 18 czerwca 2021. W ramach pierwszej transzy, rząd indyjski miał być początkowo zainteresowany zakupem około 24 wozów za maksymalnie 5 mld INR (wówczas 252 mln zł).

Swoją ofertę złożyła spółka Larsen & Toubro Defence i nawiązała współpracę z rządową agencją DRDO. 16 września 2022 resort obrony zamówił pierwszą partię 59 wozów (z planami postępowania na kolejne 295 egzemplarze, czyli do wyposażenia sześciu pułków po 59 czołgów). Według mediów zamówienie może wzrosnąć do nawet 700 egzemplarzy.

Testy zakładowe prototypu rozpoczęły się 12 stycznia 2024 z planowanym przekazaniem wojsku na pierwsze próby państwowe w kwietniu. Co ciekawe, zaoferowany wóz miał mieć większą masę niż wymagał początkowo zamawiający, bo do 30 t.

Zgodnie z dostępnymi informacjami, Zorawar (nazwany na cześć XIX-wiecznego generała Zorawara Singha) został wyposażony w belgijski system wieżowy Cockerill Series 3105 spółki John Cockerill Defense (która wkrótce ma wejść w fuzję z francuską Arquus) oraz silnik wysokoprężny w układzie power-packa brytyjskiej spółki Cummins o mocy 750 KM (zamiast planowanego niemieckiego MTU Friedrichshafen z powodu braku zgody).

Na opublikowanych fotografiach można zauważyć kompozytowe gąsienice oraz montaże na aktywny system ochrony pojazdów (ASOP), być może odpowiednik niemieckiego AMAP-ADS czy StrikeShield czy zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (być może krajowych ulepszonych Nag Mk2).

Wieża jest uzbrojona w 105-mm wysokociśnieniową armatę gwintowaną CT-CV 105HP z automatem ładowniczym i zapasem 12-16 naboi, która jest zdolna do strzelania przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Falarick-105 (GLATGM), opracowanymi we współpracy z ukraińskim biurem konstrukcyjnym KB Łucz.

System kierowania ogniem składa się z niezależnych przyrządów obserwacyjnych dowódcy i działonowego z głowicami obserwacyjno-celowniczymi Safran PASEO, co pozwala na prowadzenie walki w trybie hunter-killer, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) na stropie, systemy ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera i radaru. Dobrze widoczne są dodatkowe moduły systemu opancerzenia burt kadłuba.

Oczekuje się, że seryjne wozy mogą zacząć wchodzić do służby od 2027.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X