18 lutego w indonezyjskiej bazie lotniczej Iswahjudi w Madiun w prowincji Jawa Wschodnia dokonano oblotu pierwszego zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego F-16A Block 15. 

 Za sterami zmodernizowanego 29-letniego F-16A Block 15 o nr bocznym TS-1610 do pierwszego lotu zasiadł emerytowany pilot USAF, ppłk Dwayne „Pro” Opella, a obecnie pilot-oblatywacz Lockheed Martin / Zdjęcie: TNI-AU

Za sterami zmodernizowanego 29-letniego F-16A Block 15 o nr bocznym TS-1610 do pierwszego lotu zasiadł emerytowany pilot USAF, ppłk Dwayne „Pro” Opella, a obecnie pilot-oblatywacz Lockheed Martin / Zdjęcie: TNI-AU

Prace przeprowadzono w ramach programu eMLU (enhanced Mid-Life Upgrade) pod kryptonimem Falcon STAR (Structural Augmentation Roadmap). Za remont, począwszy od 2017, odpowiadały spółki PT. Dirgantara Indonesia (Persero, PTDI) oraz Lockheed Martin.

Dzięki modernizacji wydłużono żywotność płatowca do 8 tys. godzin nalotu, unowocześniono awionikę i przystosowano go do przenoszenia nowych typów uzbrojenia (pocisków średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM i bomb kierowanych laserowo JDAM). Samolot otrzymał również ulepszenia konstrukcyjne, nowy radiolokator i system identyfikacji swój-obcy Bird Slicer. Do nowego standardu zostanie zmodernizowanych kolejnych 9 samolotów F-16A Block 15 OCU, choć nie podano terminu zakończenia harmonogramu prac, a program notował dotąd opóźnienia i problemy (Indonezyjski bsl dalekiego zasięgu, 2020-01-06).

/ Film i zdjęcie: TNI-AU

Dowódca wojsk lotniczych (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU), marszałek Yuyu Sutisna, powiedział, że wszystkie działania związane z modernizacją zostały przeprowadzane przez personel techniczny TNI-AU z 42. Eskadry Technicznej (Skadron Teknik 042) przy wsparciu spółki PTDI, natomiast specjaliści Lockheed Martin tylko nadzorowali projekt (Kolejne Pandury dla Indonezji, 2020-02-04).

Samolot zostanie przekazany stacjonującej w bazie lotniczej Iswahjudi 3. Eskadrze Myśliwskiej (3. Skadron Udara). Indonezja zakupiła 12 F-16A/B Block 15 OCU jako pierwsze państwo w regionie, wybierając ten model. Dostawy rozpoczęły się w 1989 i były wynikiem przetargu przeprowadzone go w latach 1986-1988.

W późniejszych latach zakupiono 16 myśliwców F-16C/D Block 52RI, który były ex-amerykańskimi F-16C/D Block 25, zmodernizowanymi do standardu tożsamego z Block 50/52 w ramach programu Peace Bima-Sena II. Z kolei 29 października 2019 marszałek Sutisna poinformował w wywiadzie dla agencji prasowej Antara, że zakupione zostaną dwie eskadry tych samolotów w najnowszym wariancie: F-16C/D Block 72 (Indonezja kupi F-16, 2019-10-30).

Równolegle rząd w Dżakarcie czeka na dostawy 11 rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-35S. Zgodnie z umową o wartości ponad 1 mld USD (3,85 mld zł), zatwierdzoną 14 lutego 2018, mają trafić do odbiorcy w dwóch transzach. Odbiór samolotów miał nastąpić do końca 2019, ale zanotowano opóźnienie. Indonezja uczestniczy także wspólnie z Koreą Południową w programie samolotu wielozadaniowego KAI IF-X/KF-X. Dżakarta wstępnie deklaruje zakup 80 myśliwców (KF-X z Meteorami, 2019-11-24).