19 czerwca niderlandzka spółka Damen Schelde Naval Shipbuilding poinformowała o podpisaniu umowy o wartości około 4,6 mld EUR (20,49 mld zł) z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na budowę czterech okrętów wielozadaniowych MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180) z opcją na dwa kolejne. Dostawa pierwszego okrętu, klasyfikowanego w Niemczech jako duża fregata, ma nastąpić w 2027.

MKS 180 mają mierzyć około 155 m i wypierać ok. 9 tys. t. O ile, w niemieckiej nomenklaturze, ze względów politycznych, będą klasyfikowane jako duże fregaty rakietowe lub okręty wielozadaniowe, w praktyce będą to jednostki o wyporności niszczycieli rakietowych / Grafika: Damen Schelde Naval Shipbuilding

MKS 180 mają mierzyć około 155 m i wypierać ok. 9 tys. t. O ile, w niemieckiej nomenklaturze, ze względów politycznych, będą klasyfikowane jako duże fregaty rakietowe lub okręty wielozadaniowe, w praktyce będą to jednostki o wyporności niszczycieli rakietowych / Grafika: Damen Schelde Naval Shipbuilding

17 czerwca Komitet Budżetowy Bundestagu zatwierdził ostatecznie sfinansowanie realizacji programu, co otworzyło drogę do podpisania umowy (w tym dotyczącej zakupu czterech wielofunkcyjnych radarów TRS-4D AESA 3D dla okrętów, które dostarczy niemiecka spółka Hensoldt) (Radary AESA dla niemieckich Typhoonów, 2020-06-19).

Partnerami niderlandziej spółki w programie są niemieckie Blohm+Voss i Thales Deutschland. Około 80% wartości zamówienia ma zostać zrealizowane w Niemczech, w stoczni Blohm+Voss w Hamburgu, ale częściowo także w innych zakładach spółki w Bremie, Kilonii i Wolgast. Wśród podwykonawców (głównie małych i średnich przedsiębiorstw) jest około 100 innych podmiotów. Oferta konsorcjum została wybrana 12 stycznia 2020. Jednak już 27 stycznia spółka German Naval Yards (GNYK), kontroferent w programie, zgłosiła odwołanie od decyzji. 15 maja skargę wycofano, co otworzyło drogę do finalizacji programu (Nowy okręt dla Niderlandów, 2020-02-21; Okręt desantowy dla Nigerii, 2020-02-18;Pakistan odebrał pierwszy OPV 1900, 2020-02-16).

Opis
Pierwsze prace koncepcyjne nad wielozadaniowymi okrętami rozpoczęto w 2009 i otrzymały wówczas oznaczenie K131 lub MÜKE (Mittlere Überwasserkampfeinheit), później przemianowany na typ F126 lub MKS 180. W międzyczasie zmieniała się ogólna koncepcja, jak i wymiary jednostek, które według obecnych planów będą największymi okrętami bojowymi w Deutsche Marine (Niemcy odebrali drugą fregatę F125, 2020-03-05).

Zgodnie z wymogami dowództwa Bundeswehry, nowe okręty będą mierzyć około 155 m długości na linii wody i wypierać maksymalnie 9 tys. t. Mają osiągać prędkość 26 w. i mieć zasięg 4000 mil morskich przy prędkości 18 w. Autonomiczność wyniesie 21 dni. Załoga będzie liczyć do 110 oficerów i marynarzy, a na pokładzie będzie możliwe zaokrętowanie dodatkowo 70 specjalistów na potrzeby konkretnych misji (stąd liczba „180” w nazwie projektu). Cechą charakterystyczną ma być modułowość, dzięki której będzie możliwa realizacja szerokiego spektrum działań oraz wysoka automatyzacja systemów pokładowych (Rozmowy o konsolidacji niemieckich stoczni, 2020-04-18).

MKS 180 mają być zdolne, w zależności od modułu misji, do realizowania zadań przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, zwalczania okrętów nawodnych i celów lądowych. Do uzbrojenia jednostek jak dotąd wybrano rakietowe pociski przeciwlotnicze RIM-162 ESSM i RIM-116 RAM Block 2. Okręty będą przenosić dwa bezzałogowe statki latające i bezzałogowe pojazdy podwodne, 15-tonowe śmigłowce wielozadaniowe (w hangarze), dwie sztywne łodzie hybrydowe oraz 20-stopowe kontenery. Okręty będą zdolne do wykonywania misji związanych z wywiadem sygnałów elektromagnetycznych (Joint venture Fincantieri i TKMS?, 2020-05-15).