15 marca Ministerstwo Obrony Belgii poinformowało, że konsorcjum Naval & Robotics, złożone ze spółek Naval Group i ECA Robotics zwyciężyło w postępowaniu o kryptonimie MCM (Mine Countermeasures) na dostawę łącznie 12 niszczycieli min dla sił morskich Belgii i Holandii. Belgia jest państwem wiodącym w tym projekcie, ale oferta została wybrana wspólnie z rządem holenderskim. Odrzucono tym samym kontroferty konsorcjum SeaNavalSolutions (STX France, Socarenam, Thales Belgium i Engine Deck Repair) oraz spółki Dutch Damen Schelde (w kooperacji z IMTECH België).

 Konsorcjum Naval & Robotics pokonało kontrofertę SeaNavalSolutions i Dutch Damen Schelde. Dostawy niszczycieli min mają rozpocząć się w 2023

Konsorcjum Naval & Robotics pokonało kontrofertę SeaNavalSolutions i Dutch Damen Schelde. Dostawy niszczycieli min mają rozpocząć się w 2023

Wartość kontraktu na budowę i wspólne utrzymanie floty nowych okrętów przeciwminowych szacuje się na 2 mld EUR (8,6 mld zł), z czego 1,11 mld EUR (4,77 mld zł) zostanie sfinansowane przez Belgię. Według mediów belgijskich zwycięska oferta była tańsza o ok. 200 mln EUR (860 mln zł) od drugiej w kolejności, która uzyskała najwięcej punktów, czyli konsorcjum SeaNavalSolutions. Zgodnie z holenderską Białą Księgą Obronności, opublikowaną 3 kwietnia 2018, na sześć nowych jednostek przeciwminowych zaplanowano wydać od 250 mln do 1 mld EUR (1,07-4,28 mld zł) (Holenderskie plany modernizacyjne, 2018-04-05).

Zaoferowano system przeciwminowy złożony z niszczyciela min oraz bezzałogowych pojazdów nawodnych i podwodnych / Grafiki: Naval & Robotics

Zaoferowano system przeciwminowy złożony z niszczyciela min oraz bezzałogowych pojazdów nawodnych i podwodnych / Grafiki: Naval & Robotics

Kryteriami wyboru oferty były zakres współpracy technicznej, udział lokalnego przemysłu w łańcuchu dostaw (co najmniej 29 spółek) i najniższa cena. Co ciekawe, oferta Naval & Robotics nieoficjalnie mogła liczyć na poparcie Ministra Spraw Zagranicznych Francji Jean-Yves Le Drian, natomiast kontroferta SeaNavalSolutions otrzymała oficjalne poparcie francuskiej Minister Sił Zbrojnych Florence Parly.

Naval & Robotics zaoferowało system przeciwminowy złożony z niszczyciela min pełniącego rolę okrętu-matki oraz bezzałogowych pojazdów nawodnych i podwodnych, przeznaczonych do wykrywania i neutralizacji zagrożeń. Dzięki temu załogowa jednostka pozostanie w bezpiecznej odległości od pola minowego i będzie przeprowadzać oczyszczenia zdalnie. Podobny system, aczkolwiek oparty na rozwiązaniach autonomicznych, jest wdrażany obecnie w Royal Navy w ramach programu Mine Countermeasures and Hydrographic Capability Combined Influence Minesweeping (Royal Navy odebrała bezzałogowce MHC , 2018-05-06).

Zwycięskie konsorcjum założyło w Belgii spółki Naval Group Belgium i ECA Robotics Belgium, a w planach jest budowa dwóch ośrodków badawczych, w zakresie ewolucji działań przeciwminowych i zabezpieczeń cybernetycznych. Dzięki temu ma powstać około 350 miejsc pracy i wygenerować zyski w wysokości 2 mld EUR dla gospodarki belgijskiej. Ośrodki będą mogły liczyć m.in. na wsparcie placówek szkodnictwa wyższego Université Libre de Bruxelles, Vrije Universiteit Brussel i L’Uliège, spółek branży obronnej CMI Defence i ABC (Anglo Belgian Corporation), instytutów badawczych Institut royal des sciences naturelles i Flanders Marine Institute oraz małych i średnich przedsiębiorstw DotOcean, Space Applications, BATS i AKKA.

Analiza
Program MCM został uruchomiony jeszcze w 2016. Ostateczna decyzja o zakupie nowych jednostek przeciwminowych została podjęta 26 stycznia 2018. 25 maja tego samego roku projekt zaaprobowano wspólnie z programem budowy kolejnej generacji wielozadaniowych fregat rakietowych, w którym państwem wiodącym jest Holandia. 28 lutego 2019 w programie fregat wybrano ofertę Thalesa, która otrzymała kryptonim Above Water Warfare System (AWWS) (Belgijsko-holenderskie programy okrętowe, 2018-05-31).

Belgijski Komponent Morski (Marinecomponent) i Królewska Holenderska Marynarka Wojenna (Koninklijke Marine) dysponują flotami sześciu niszczycieli min typu Tripartite, zbudowanymi wspólnie z Francją (w Holandii są znane pod nazwą typ Alkmaar). Okręty pozostają w służbie od ponad 30 lat, a termin ich wycofania wyznaczono na 2023. W tym samym czasie Belgia otrzyma nowe jednostki, natomiast rok później zakończy się dostawa dla Holandii.