5 listopada w zakładach Airbus Space and Defence w niemieckim Manching podczas dwudniowego Trade Media Briefing został zaprezentowany demonstrator technologii bojowego, bezzałogowego statku latającego (bbsl) o obniżonej wykrywalności LOUT (Low Observable UAV Testbed).

Szefem projektu LOUT jest Martin Herzog. Poinformował on, że wyniki  prób  bbsl pozwolą na dopracowanie projektu niemiecko-francusko-hiszpańskiego samolotu 6. generacji FCAS (Future Combat Air System), a także przyszłej modernizacji samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon

Szefem projektu LOUT jest Martin Herzog. Poinformował on, że wyniki prób bbsl pozwolą na dopracowanie projektu niemiecko-francusko-hiszpańskiego samolotu 6. generacji FCAS (Future Combat Air System), a także przyszłej modernizacji samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon

Projekt był rozwijany przez Airbusa w tajemnicy od 2007, natomiast środki na jego rozwój spółka otrzymała od Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec trzy lata później.

Początkowo Airbus prowadził symulacje dotyczące układu aerodynamicznego, a czteroletnia umowa z 2010 dotyczyła rozwoju budowy i integracji demonstratora technologii. W latach 2014-2015 dopracowywano podstawową konfigurację, a do 2019 zakończono prace nad specjalną powłoką, obniżającą skuteczną wykrywalność (SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS, 2019-06-18).

Podstawowym celem konstrukcyjnym LOUT jest uzyskanie optymalnych charakterystyk obniżonej wykrywalności radarowej, akustycznej i cieplnej / Zdjęcia: Airbus Space and Defence

Podstawowym celem konstrukcyjnym LOUT jest uzyskanie optymalnych charakterystyk obniżonej wykrywalności radarowej, akustycznej i cieplnej / Zdjęcia: Airbus Space and Defence

Statek został zbudowany w układzie aerodynamicznym diament i ma około 12 m długości i 12 m rozpiętości skrzydeł oraz masę ok 4 t. Jest zatem zbliżony rozmiarami do rozwijanego przez spółkę BAE Systems demonstratora uderzeniowego bsl Taranis na zlecenie Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii.

Airbus nie ujawnił danych ani parametrów dotyczących układu napędowego czy osiągów, ale wiadomo, że badano możliwość wykorzystania dysz z wektorowanym ciągiem (Thrust Vector Control, TVC) dla pojedynczego silnika odrzutowego i opcjonalnie systemami chłodzenia struktury płatowca, wykorzystującymi powietrze wylotowe. Wloty powietrza zaprojektowano z wymogami efektywności cieplnej i radarowej (Lojalny skrzydłowy dla F-35B, 2019-07-23).

Projekt LOUT obejmuje trzy podstawowe założenia. Pierwsze dotyczy obniżenia sygnatury radarowej płatowca (w zakresie fal radiowych od VHF do pasma Ku), akustycznej i podczerwonej układu napędowego i oddziaływaniem na system zarządzania misją, a także pasywnym wykrywaniem celów. Drugie obejmuje skuteczne zarządzanie emisjami sygnałów elektromagnetycznych, a także zabezpieczeniem łączności i cyberbezpieczeństwem. Ostatni aspekt dotyczy opracowania nowych środków przeciwdziałania radioelektronicznego do zagłuszania sygnałów, oszukiwania radarów i zwiększania sygnatur.

Airbus zbada także możliwość przenoszenia uzbrojenia powietrze-ziemia w wewnętrznych komorach. Również pasywne czujniki zostaną umieszczone wewnątrz kadłuba statku (Wspólny lot Su-57 z S-70, 2019-09-28).