8 maja koncern Saab Defence and Security ogłosił plany rozpoczęcia w przyszłym roku budowy zakładu w miejscowości West Lafayette w stanie Indiana. Amerykańska fabryka posłuży do  realizacji dostaw samolotów szkolenia zaawansowanego w ramach wielomiliardowego programu T-X dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Inwestycja o wartości 37 mln USD (141,5 mln zł) zostanie usytuowana w strefie badawczo-rozwojowej Discovery Park District Uniwersytetu Purdue.

Boeing i Saab rozpoczęły współpracę dla programu T-X w 2013. Prototypy BTX-1 i BTX-2 oblatano, odpowiednio, 20 grudnia 2016 i 25 kwietnia 2017. Dwuosobowe samoloty mają 14,15 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i 4 m wysokości. Są napędzane pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN, który zapewnia prędkość maksymalną 1300 km/h, zasięg 1839 km, prędkość wznoszenia 170 m/s i pułap praktyczny 15 000 m / Zdjęcie: Boeing

Boeing i Saab rozpoczęły współpracę dla programu T-X w 2013. Prototypy BTX-1 i BTX-2 oblatano, odpowiednio, 20 grudnia 2016 i 25 kwietnia 2017. Dwuosobowe samoloty mają 14,15 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i 4 m wysokości. Są napędzane pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN, który zapewnia prędkość maksymalną 1300 km/h, zasięg 1839 km, prędkość wznoszenia 170 m/s i pułap praktyczny 15 000 m / Zdjęcie: Boeing

Przyszłe zakłady Saaba, mające zatrudniać 300 specjalistów, będą zajmować się produkcją i montażem głównych elementów strukturalnych płatowców samolotów T-X. Następnie kompletne płatowce będą wysyłane do zakładów Boeinga w St. Louis w stanie Missouri, gdzie nastąpi montaż końcowy i oblot seryjnych samolotów. Dostawa pierwszych zakontraktowanych samolotów i symulatorów rozpocznie się w 2023. Trafią one do połączonej bazy San Antonio-Randolph w Teksasie. Pierwsza eskadra szkoleniowa zostanie sformowana rok później.

Lokalizacja zakładów w uniwersyteckiej strefie badawczo-rozwojowej ma związek z planami rozpoczęcia współpracy w zakresie rozwoju nowych czujników, systemów autonomicznych i sztucznej inteligencji. Inwestycja Saaba w West Lafayette jest piątą tego typu w Stanach Zjednoczonych. Pod znakiem zapytania pozostaje jeszcze kwestia, czy zakłady Saaba powstaną w nowej lokalizacji czy istniejącej, która zostanie odpowiednio przebudowana i dostosowana. Plany inwestycyjne zostały ogłoszone przez prezesa i dyrektora generalnego Saab Group Kurta Ove Buskhe podczas ceremonii na Uniwersytecie Purdue. Wzięli w niej udział także gubernator Indiany Eric Holcomb oraz rektor Uniwersytetu Purdue, Mitch Daniels.

Inwestycja jest realizacją planów szwedzkiego koncernu z 2017, który obiecał, że w przypadku wspólnego zwycięstwa z Boeingiem w programie T-X, co najmniej 90% elementów przyszłych samolotów wraz z montażem końcowym będzie odbywać się w USA. Oferta obu koncernów zwyciężyła 27 września 2018, gdy Departament Obrony przyznał kontrakt w wysokości 9,2 mld USD (33,64 mld zł) na dostawę 351 samolotów T-X wraz z wyposażeniem naziemnym i 46 symulatorami (Boeing i Saab zbudują następcę T-38 Talon, 2018-09-28).