Przejdź do serwisu tematycznego

Niemcy: Trzecia korweta drugiej serii K130 nazwana

W niemieckiej stoczni Blohm+Voss w Hamburgu miała miejsce uroczystość chrztu trzeciej korwety rakietowej drugiej serii K130 Braunschweig z typoszeregu MEKO A-100.

We wtorek, 7 maja 2024, w niemieckiej stoczni Blohm+Voss (część NVL Group) w Hamburgu miała miejsce uroczystość chrztu trzeciej korwety rakietowej drugiej serii K130 Braunschweig z typoszeregu MEKO A-100 (Mehrzweck-Kombination). Okręt otrzymał nazwę FGS Karlsruhe (F 267). Poprzednim okrętem noszącym tę nazwę była fregata rakietowa o numerze burtowym F 212 typu F122 Bremen wycofana ze służby 16 czerwca 2017 (Budowa pierwszej niemieckiej fregaty F126).

Zdjęcie: Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec

Okręt zamówiono w listopadzie 2017 za 400 mln EUR. Położenie stępki miało miejsce 6 października 2020 (Niemcy: Czwarta fregata F125 przekazana).

Chrztu okrętu dokonała burmistrza miasta-patrona, Karlsruhe w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, Gabriele Luczak-Schwarz. Jest to trzecia jednostka drugiej serii złożonej z pięciu okrętów (podobnie jak pierwsza seria), obok służącej do szkoleń Köln (F 265) i przechodzącej próby odbiorcze Emden (F 266). Dołączą do nich budowane obecnie Augsburg (F 268) i Lübeck (F 269). Tymczasem okręty pierwszej serii weszły do służby w latach 2008-2013: Braunschweig (F 260), Magdeburg (F 261), Erfurt (F 262), Oldenburg (F 263) i Ludwigshafen am Rhein (F 264).

Za budowę okrętów odpowiada grupa robocza ARGE (ArbeitsGEmeinschaft) K130 złożona z Fr. Lürssen Werft GmbH Co. KG (obecnie Naval Vessels Lürssen – NVL Group) jako Lider, Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) i German Naval Yards Kiel (Niemcy: Obrona przeciwrakietowa fregat F124).

Okręty mają po 89,12 m długości, 13,28 m szerokości, 3,4 m szerokości i 1840 t wyporności. Są napędzane dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 20V 1163 TB 93 o mocy 14,8 MW, przenoszonej na dwie śruby, co zapewnia prędkość maksymalną 26 w. i zasięg do 4000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 15 w. Załogę stanowi 65 oficerów i marynarzy.

Jeśli chodzi o różnice pomiędzy pierwszą a drugą serią okrętów, to nowe jednostki otrzymują wielofunkcyjne radary Hensoldt TRS-4D AESA 3D z interrogatorem MSSR 2000I w miejsce Cassidian TRS-3D PESA C-band i interrogatorem MSSR 2000 oraz 76-mm automatyczne armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid zamiast OTO Melara Compact. Okręty obu serii otrzymają bezzałogowe śmigłowce rozpoznawcze Saab/UMS Skeldar V-200 Sea Falcon, na podstawie umowy z listopada 2021 na sześć egzemplarzy. Natomiast podstawowe uzbrojenie rakietowe to 4 pociski przeciwokrętowe Saab RBS-15 Mk.3 i dwie wyrzutnie dla 21 pocisków przeciwlotniczych RIM-116 RAM Block II.

Jak informował 27 września 2022 niemiecki magazyn Europäische Sicherheit & Technik (ESUT) program budowy drugiej serii jest opóźniony o, w zależności od jednostki, od 6-8 miesięcy do 2 lat, a koszty wzrosły o 401 mln EUR. Problemy wynikają z integracji nowych systemów.

Warto dodać, że Izrael zamówił w Niemczech cztery korwety typu Sa’ar 6, bazujące na zmodyfikowanym projekcie K130: INS Magen, Oz, AtzamutNitzahon, które zostały dostarczone odbiorcy w latach 2020-2021.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X