10 grudnia dwa samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II o nr seryjnych A35-009 i A35-010, należące do 3. Eskadry Myśliwskiej wojsk lotniczych Australii (Royal Australian Air Force), wylądowały w bazie lotniczej RAAF Williamtown w stanie Nowa Południowa Walia.

Australijski rząd zamówił jak dotąd 72 konwencjonalne F-35A, rezygnując w 2015 z krótkiego/pionowego startu i lądowania F-35B.

Australijski rząd zamówił jak dotąd 72 konwencjonalne F-35A, rezygnując w 2015 z krótkiego/pionowego startu i lądowania F-35B.

Samoloty wystartowały 3 grudnia z amerykańskiej bazy lotniczej Luke w stanie Arizona, wykonując międzylądowanie i postój do 5 grudnia w morsko-lotniczej bazie Pearl Harbor-Hickam na Oahu na Hawajach i pobierając kilkukrotnie paliwo w powietrzu z samolotu-cysterny KC-30A (A330 MRTT). Tym samym Australia stała się formalnie siódmym użytkownikiem samolotów z rodziny F-35, który odebrał swoje egzemplarze, natomiast RAAF Williamtown stała się szesnastą bazą lotniczą, operującą nimi (Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).

Zanim oba F-35A dotknęły australijskiej ziemi, wykonały loty pokazowe nad Nelson Bay, Stockton Beach i Newcastle wspólnie z trzema F/A-18A/B Hornet z 77. i 75. Eskadry Myśliwskiej oraz 2. Jednostki Przejściowej Po wylądowaniu w RAAF Williamtown piloci myśliwców zostali powitani m.in. przez ministra obrony Christophera Pyne’a, ministra ds. przemysłu obronnego Hona Stevena Ciobo, dyrektora operacyjnego Lockheed Martin Australia Vince’a Di Pietro. Inne egzemplarze będą stacjonować także w bazie lotniczej RAAF Tindal, w Terytorium Północnym. Oba lotniska zostały zmodernizowane pod kątem operowania samolotami 5. generacji, a koszt prac wyniósł 1,5 mld AUD (4,09 mld zł)  (Australijskie Hornety dla Kanady, 2018-09-25).

Samoloty wielozadaniowe nowej generacji będą zastępować w linii 54 jednomiejscowe F/A-18A i 16 dwumiejscowych F/A-18B, z których 25 egzemplarzy ma zostać odsprzedanych do Kanady.

Samoloty wielozadaniowe nowej generacji będą zastępować w linii 54 jednomiejscowe F/A-18A i 16 dwumiejscowych F/A-18B, z których 25 egzemplarzy ma zostać odsprzedanych do Kanady.

Jak dotąd RAAF odebrały łączne 10 samolotów bojowych nowej generacji, z których pozostałe nadal znajdują się w USA, gdzie piloci i personel techniczny przechodzą kompleksowe szkolenie. Zostały one wyposażone w w oprogramowanie Block 3F, pozwalające wykorzystać pełne zdolności bojowe uzbrojenia i wyposażenia (Australijskie F-35 gotowe do walki, 2018-04-09).

/Film: Defence Australia

W lipcu 2015 ówczesny rząd Tony’ego Abbotta przygotowując Białą Księgę obronności kraju, podjął decyzję o rezygnacji z zakupu wariantu F-35B krótkiego/pionowego startu i lądowania (STOVL) na rzecz 72 konwencjonalnych F-35A (CTOL). Koszt programu to 17 mld AUD (46,35 mld zł), które wygospodarowano z długookresowego programu modernizacji sił zbrojnych, na który przeznaczono 200 mld AUD (545,3 mld zł) (MQ-9 dla Australii, 2018-11-19; Drugi Hobart w linii, 2018-10-29; Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02; Australia kupiła MQ-4C Triton, 2018-06-27).

Miejscem stacjonowania australijskich F-35A Lightning II będą bazy lotnicze RAAF Willaimtown w Nowej Południowej Walii i RAAF Tindal w Terytorium Północnym. / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Australii.

Miejscem stacjonowania australijskich F-35A Lightning II będą bazy lotnicze RAAF Willaimtown w Nowej Południowej Walii i RAAF Tindal w Terytorium Północnym. / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Australii.

Australijski przemysł ma swój udział w produkcji samolotów F-35, także dla pozostałych użytkowników na świecie. Jak dotąd ponad 50 spółek otrzymało kontrakty o łącznej wartości 1,3 mld AUD (3,54 mld zł). Ponadto, około 1500 małych spółek uczestniczyło przy pracach modernizacyjnych w RAAF Williamtown, co pozwoliło na wytworzenie inwestycji na poziomie 1 mld AUD (2,73 mld zł) w regionie Hunter stanu Nowa Południowa Walia. Program F-35 wygenerował w Australii ponad 2400 miejsc pracy na wyspecjalizowanych stanowiskach (Opancerzenie australijskich CH-47F, 2018-07-09).