7 marca szwedzki koncern Saab Defence and Security podpisał z grupą stoczniową Australian Submarine Corporation (ASC) umowę na dostawy zmodernizowanych okrętowych systemów dowodzenia i nadzoru (Integrated Ship  Control Management and Monitoring System, ISCMMS) dla czterech okrętów podwodnych typu Collins, pozostających w służbie Royal  Australian Navy (RAN) (Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec, 2018-03-03).
 Okręty podwodne typu Collins stanowią trzon floty podwodnej Royal Australian Navy (RAN). Zmodernizowany okrętowy system dowodzenia i nadzoru ma przyczynić się do zwiększenia ich potencjału bojowego. /Zdjęcie: Saab

Okręty podwodne typu Collins stanowią trzon floty podwodnej Royal Australian Navy (RAN). Zmodernizowany okrętowy system dowodzenia i nadzoru ma przyczynić się do zwiększenia ich potencjału bojowego. /Zdjęcie: Saab

Wartość kontraktu to 24,2 mln dolarów australijskich (64,9 mln zł). Jak podkreśla Saab, system ISCMMS umożliwia kontrolę okrętu podczas manewrowania. Pozwala na w pełni zintegrowane zarządzanie napędem, zanurzeniem, wytwarzaniem mocy oraz obsługą jednostki. Podpisana umowa obejmuje dodatkowo m.in. dostawy unowocześnionego sprzętu i części zamiennych. Umożliwi to modernizację australijskich okrętów podwodnych typu Collins i ma przyczynić się do zwiększenia ich potencjału bojowego (Nowe okręty dla Marynarki Wojennej, 2018-01-03).

Dwanaście konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Shortfin Barracuda Block 1A  zastąpi na początku lat 2030 flotę sześciu jednostek typu Collins. /Zdjęcie: DCNS (Naval Group)

Dwanaście konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Shortfin Barracuda Block 1A zastąpi na początku lat 2030 flotę sześciu jednostek typu Collins. /Zdjęcie: DCNS (Naval Group)

W ramach pierwszego etapu prac zaprojektowano architekturę systemu, oprogramowanie i niezbędne wyposażenie. Czynności projektowe i produkcyjne zostały wykonane w Australii. W początkowym etapie przedsięwzięcia zaktualizowane elementy ISCMMS opracowane przez Saab dostarczono do grupy Australian Submarine Corporation, która jest głównym wykonawcą prac przy okrętach typu Collins. Następnie zespół ASC zintegrował system na okręcie HMAS Collins (SSG 73). Instalacja komponentów na pokładzie HMAS Waller (SSG 75) została zaplanowana na 2018. Następnie, od 2019, prace obejmą HMAS Farncomb (SSG 74), HMAS Dechaineux (SSG 76), HMAS Sheean (SSG 77) oraz HMAS Rankin (SSG 78) – kiedy zakończą się ich cykle remontowe. Okręty weszły do służby w RAN w latach 1996-2003.

Analiza
Okrętowy system dowodzenia i nadzoru jednostek typu Collins wykorzystuje procesory ogólnego przeznaczenia oraz specjalne, połączone dwoma niezależnymi zestawami magistrali danych szeregowych. Ponadto system zapewnia wysoki poziom automatyzacji, co pozwala zmniejszyć liczebność załogi w porównaniu do innych konwencjonalnych okrętów podwodnych na świecie.

26 kwietnia 2016 rząd w Canberze porozumiał się z francuskim koncernem zbrojeniowym DCNS (obecnie Naval Group) w ramach postępowania na 12 nowych, konwencjonalnych okrętów podwodnych w ramach programu SEA 1000 Future Submarine Program. Kontrakt opiewa na 50 mld dolarów australijskich (132 mld zł).

Francja zaoferowała konwencjonalną wersję swojego najnowszego, atomowego okrętu podwodnego typu Barracuda w wariancie Shortfin Barracuda Block 1A. Okręty o długości 94 metrów i wyporności ponad 4 500 t zostaną zbudowane w Australii. 30 września podpisano kolejny kontrakt na rozpoczęcie fazy projektowej. Według planów, okręty nowej generacji wejdą do służby na początku lat 2030.

25 stycznia 2018 Australia podpisała kontrakt o wartości 700 mln USD (2,4 mld zł) z Lockheed Martin Australia na projekt, budowę i integrację systemu walki dla przyszłych okrętów podwodnych (Future Submarine Combat System Design, Build and Integration). Prace potrwają do 2022.