Przejdź do serwisu tematycznego

USAF zezłomują bombowiec strategiczny B-2A Spirit

Jak poinformował magazyn branżowy Aviation Week, amerykańskie wojska lotnicze (USAF) podjęły decyzję o zezłomowaniu bombowca strategicznego B-2A Spirit, który miał wypadek 10 grudnia 2022.

W piątek, 10 maja 2024, magazyn branżowy Aviation Week jako pierwszy poinformował, amerykańskie wojska lotnicze (USAF) podjęły decyzję o zezłomowaniu bombowca strategicznego B-2A Spirit, który miał wypadek 10 grudnia 2022. Informacja została ujęta w kwietniowym raporcie biura podsekretarza obrony ds. nadzoru finansowego (Office of the Under Secretary of Defense (Comptroller)/Chief Financial Officer) o zmianach w strukturze sił na rok fiskalny 2025 (Department of Defense Report on Force Structure Changes for the Fiscal Year 2025 Defense Budget).

Zdjęcie poglądowe: Jonathan Webb via Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Jak czytamy na str. 26 wspomnianego raportu, począwszy od 2025 aż do 2029 na złomowanie samolotu zostanie łącznie przyznane 210,7 tys. USD (841,63 tys. zł) i będzie to oznaczać redukcję etatów dla 4 oficerów i 68 szeregowców.

Zdjęcie: Departament Obrony USA

Dalej czytamy, że B-2 zostanie wycofany w roku fiskalnym 2025 ze względu na wypadek naziemny/uszkodzenie, którego naprawa jest uważana za nieopłacalną.

Przeznaczonym do złomowania jest prawdopodobnie egzemplarz B-2A Block 10, nr seryjny AV-17, nr rejestracyjny 90-0041 o nazwie własnej Spirit of Hawaii.

Przypomnijmy, że 10 grudnia 2022 podczas awaryjnego lądowania w swojej macierzystej bazie lotniczej Whiteman w stanie Missouri, rzeczony samolot zapalił się i został uszkodzony. Lądowanie nastąpiło po wystąpieniu awarii podczas rutynowego lotu. Zgodnie z opublikowanymi wówczas fotografiami, skrzydło samolotu zahaczyło o grunt.

Do dnia dzisiejszego oficjalnie nie wiadomo do publicznej informacji, co dokładnie stało się z samolotem.

Flota B-2A z 509. Skrzydła Bombowego AFGSC wznowiła loty 22 maja 2023 po półrocznym uziemieniu jej z powodu rzeczonego wypadku. 15 kwietnia br. podczas ćwiczenia Spirit Vigilance 2024 poderwano jednocześnie aż 12 bombowców, co było rekordową liczbą.

Wypadki B-2A

Poprzedni wypadek z B-2A Block 10 Spirit of Georgia (AV-14, 89-0129) miał miejsce 14 września 2021, również w bazie lotniczej Whiteman. Tamten samolot również lądował awaryjnie i w wyniku czego doznał uszkodzeń. Później pojawiła się fotografia, która ukazała, że również wypadł z pasa i zahaczył skrzydłem o grunt. Samolot został uznany za zdatny do lotu i przebazowany do zakładu producenta, spółki Northrop Grumman, Plant 42 w Palmdale w Kalifornii, celem szczegółowej inspekcji (kosztorys prac wyniósł co najmniej 10,1 mln USD). Mało prawdopodobne aby ten egzemplarz z jakiegoś powodu został uznany jako ten do wycofania. Samolot nadal znajduje się w naprawie.

Wcześniej, 23 października 2018 samolot o nazwie własnej Spirit of Nebraska (Block 10, AV-13, 89-0128) lądował awaryjnie na cywilnym lotnisku w Colorado Springs, dzielącym drogi startowe z bazą lotniczą Peterson, w stanie Kolorado.

Jeśli chodzi o poważniejsze zdarzenia, to w historii służby operacyjnej B-2A Spirit doszło do jednej katastrofy i zapalenia się silników. 23 lutego 2008 B-2A Block 10 Spirit of Kansas (AV-12, 89-0127) rozbił się krótko po starcie z bazy lotniczej Andersen na wyspie Guam. Załoga zdążyła się bezpiecznie katapultować. Stratę oceniano wówczas na 1,4 mld USD (ponad 5 mld zł).

Niemal równo dwa lata później, 26 lutego 2010 doszło do kolejnego incydentu w bazie Andersen, gdy B-2A Block 10 Spirit of Washington (AV-11, 88-0332) zapalił się na ziemi. Po 18 miesiącach napraw został przywrócony do służby w grudniu 2013. Koszt prac, połączonych z planowym przeglądem, wyceniono na 105 mln USD.

Ile B-2A pozostaje w służbie?

Powyższe oznacza, że z łącznie 21 zbudowanych samolotów, podczas gdy jeden z nich pozostaje egzemplarzem doświadczalnym, w aktywnej służbie operacyjnej pozostaje 17 egzemplarzy.

Zgodnie z rosyjsko-amerykańskim traktatem rozbrojeniowym New START (New Strategic Arms Reduction Treaty), liczba B-2A które mogą mieć status rozmieszczonych, czyli gotowych do realizacji misji z użyciem broni jądrowej wynosi 11-12 egzemplarzy. Faktycznie jednak obecnie, z winy Rosji, trwa polityczna degradacja traktatu.

2 maja br. Departament Obrony USA podpisał umowę o wartości 7 mld USD (28,12 mld zł) z Northrop Grumman Systems Corp. Aerospace Systems (część Northrop Grumman) na dalsze wsparcie eksploatacji floty bombowców, a 17 kwietnia br. spółka Lockheed Martin otrzymała 88 380 255 USD (353,49 mln zł) na wsparcie systemów łączności.

B-2A pozostaną w służbie do 2032, zgodnie z planami Bomber Vector z 2018. Zostaną zastąpione nawet przez 100 bombowców nowej generacji B-21A Raider.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X