Przejdź do serwisu tematycznego

USA chcą pozyskać nawet 200 samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD

Frank Kendall, sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych poinformował, że długookresowe plany USAF obejmują pozyskanie nawet 200 samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD i 1000 autonomicznych bezzałogowców tzw. lojalnych skrzydłowych.

Podczas konferencji Air Warfare Symposium stowarzyszenia Air and Space Forces Association, zorganizowanej pomiędzy 6 a 8 marca br. w Aurora, w stanie Kolorado, Frank Kendall, sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformował, że długookresowe plany obejmują pozyskanie nawet 200 samolotów wielozadaniowych 6. generacji w ramach programu NGAD (Next Generation Air Dominance) i 1000 autonomicznych bojowych bezzałogowych statków latających tzw. lojalnych skrzydłowych (Loyal Wingman).

Jedna z koncepcji samolotu wielozadaniowego 6. generacji w ramach programu NGAD / Grafika: Boeing

W ramach koncepcji wdrożenia samolotów załogowych NGAD i bezzałogowych nowej generacji, znanych jako Collaborative Combat Aircraft (CCA), sekretarz USAF Frank Kendall wraz ze swoim zastępcą ds. zakupów, technologii i logistyki, Andrew P. Hunterem, przedstawili szczegóły planowanych zakupów, o które będzie wnioskował w przyszłości Departament Obrony USA.

Zgodnie z nimi po dwa bezzałogowce zostaną sparowane z 200 wspomnianymi samolotami 6. generacji NGAD oraz z 300 samolotami wielozadaniowymi 5. generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II, jako tzw. lojalni skrzydłowi (Projekt Carrera: Współpraca F-35 z bezzałogowcami według Lockheed Martin).

Warto zauważyć, że liczba samolotów w ramach NGAD jest nieco większa od floty samolotów przewagi powietrznej 5. generacji F-22A Raptor – czyli 178 egzemplarzy, a zgodnie z planami ujawnionymi w maju 2021, nie zostały one uwzględnione w przyszłej strukturze USAF i zostaną wycofane (choć harmonogramu jeszcze nie upubliczniono). Wiadomo też, iż pojedyncze egzemplarze Raptorów służą jako platformy wsparcia do prac nad budową architektury systemów w ramach NGAD, który będzie faktycznie następcą F-22A (Przyszłość F-22A Raptor zagrożona).

Według Kendalla, koncepcja dwóch bezzałogowców na jeden samolot załogowy NGAD i F-35A nie musi być ograniczona w przyszłości. W grudniu 2021 rozważano opracowanie bezzałogowego myśliwca do współpracy z przyszłymi bombowcami strategicznymi nowej generacji Northrop Grumman B-21A Raider, którego pierwszy prototyp ma zostać już niebawem oblatany – choć byłoby to wyzwanie z powodu ogromnego zasięgu operacyjnego tego samolotu. Zwłaszcza, że w lipcu 2022 odrzucono koncepcję bezzałogowej eskorty dla nich. Ewentualne sparowanie CCA z B-21A może być rozpatrywane, ale dopiero w przyszłości (Amerykański bombowiec strategiczny B-21A Raider zaprezentowany).

Koncepcja współpracy F-35 z bezzałogowymi lojalnymi skrzydłowymi według Lockheed Martin

USAF oczekuje, że koszty pozyskania i eksploatacji bezzałogowców w ramach CCA będą stanowić ułamek, tego co jest przeznaczane obecnie na samoloty F-35A. Do tego mają być platformami wielozadaniowymi, przenosząc jako ładunki użyteczne zasobniki celownicze, zasobniki walki radioelektronicznej czy w końcu uzbrojenie, odciążając w ten sposób samoloty załogowe lub zwiększając ich zdolności (Kratos Demogorgon na potrzeby programu OBSS).

Pierwszym krokiem do realizacji projektu CCA jest program autonomicznych, uderzeniowo-rozpoznawczych bezzałogowców Skyborg Vanguard, sterowanych za pomocą tzw. sztucznej inteligencji. W ramach szerokiego programu prób operacyjnych o nazwie Autonomous Aircraft Experimentation (AAx) w tym celu wykorzystywane są bezzałogowce MQ-20 Avenger, XQ-58 Valkyrie, UTAP-22 MAKO i opcjonalnie załogowy VISTA X-62A (Eksperymentalny VISTA X-62A pilotowany przez sztuczną inteligencję, MQ-20 Avenger ze sztuczną inteligencją Skyborg, Sztuczna inteligencja Skyborg w pierwszym locie).

O ile harmonogram pozyskiwania i wdrożenia, zarówno samolotów załogowych w ramach NGAD i bezzałogowych w ramach CCA jest niejawny, to są przesłanki, że ten prototyp tego pierwszego powstanie do 2029 roku, podczas gdy jego demonstrator technologii oblatano we wrześniu 2020. Samolot 6. generacji, o analogicznym kryptonimie, zamierza także wdrożyć amerykańska marynarka wojenna (US Navy) (Amerykański samolot 6. generacji już w 2029?, USA: Demonstrator samolotu 6. generacji oblatany, Samolot 6. generacji według US Navy).

Na koniec warto dodać, że zgodnie z planami z maja 2021, uzupełnieniem dla F-35A i NGAD będą nowo wdrażane samoloty wielozadaniowe F-15EX Eagle II, jak i F-16C/D Fighting Falcon, natomiast do wycofania, oprócz wspomnianych Raptorów, przeznaczono wszystkie F-15C/D Eagle, F-15E Strike Eagle i A-10C Thunderbolt II (USAF rozważa zamówienie nowych F-16).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X