W bieżącym tygodniu amerykańska marynarka wojenna (US Navy) opublikowała dokument pt. Navy Aviation Vision 2030-2035, w którym ujawniła m.in. wstępne szczegóły dotyczące programu budowy samolotu pokładowego 6. generacji o kryptonimie NGAD (Next Generation Air Dominance), wcześniej znanym jako F/A-XX, który zastąpi w przyszłości wszystkie F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Growler oraz uzupełni F-35C Lightning II. 7 maja ub. r. dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) utworzyło w tym celu biuro programowe PMA-230 NGAD (Następca Super Hornetów w US Navy).
Amerykańska marynarka wojenna ujawniła wstępne szczegóły dotyczące programu budowy samolotu pokładowego 6. generacji o kryptonimie NGAD, wcześniej znanym jako F/A-XX, który zastąpi F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Growler / Grafika: US Navy
28-stronicowy dokument opisuje plany i przewidywania dotyczące rozwoju lotnictwa morskiego US Navy w następnej dekadzie, zwłaszcza w kontekście zagrożeń ze strony Chin i Rosji. Najciekawszą kwestią wydaje się następca Super Horneta, dla którego po raz pierwszy wojsko zaprezentowało (wstępną>) wizualizację Warto dodać, że wcześniejsze znane grafiki dotyczyły oferty przemysłowej dla tego programu, spółek Boeing, Lockheed Martin czy Northrop Grumman, które są zainteresowanie udziałem w programie (Kolejny typ samolotów szkolnych dla US Navy).
Zaproponowano ścięte skrzydło łączące cechy typu lambda i delta z prawdopodobnie motylkowym usterzeniem ogonowym, podobnym nieco jak w przypadku prototypowych samolotów Northrop Grumman YF-23 (Gray Ghost i lack Widow II) oraz usterzeniem przednim typu kaczka. Ma to być samolot dwusilnikowy, co nie jest zaskoczeniem. Oczywiście prawdopodobnym jest, że grafika pełni jedynie funkcję poglądową.
Dlatego ciekawsze wydają się wstępne założenia taktyczno-techniczne, przedstawione w raporcie, choć nad szczegółami prace jeszcze rzecz jasna trwają. Podano w nim, że F/A-XX NGAD zastąpi Super Hornety w latach 2030. (po zakończeniu programu SLEP/Service Life Extension Program i wdrażaniu wersji Block III), a analizy wskazują, że musi charakteryzować się większą prędkością maksymalną i zasięgiem, niż F/A-18E/F, przenosić aktywne i pasywne czujniki oraz broń rakietową dalekiego zasięgu (zapewne m.in. pociski hipersoniczne). Wcześniej podawano zasięg co najmniej 1000 mil morskich (1850 km) (Super Hornety Block III bez CFT?).
Wskazano także na konieczność rozwoju tzw. lojalnych skrzydłowych (Loyal Wingman), czyli bezzałogowych statków latających (bsl), wyposażonych w układ sterowania z algorytmami uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji), które będą wspierać samoloty załogowe w ramach koncepcji MUM-T (Manned-UnManned Teaming). Nie jest to nowy wymóg, gdyż za tym rozwiązaniem optowano już w 2016 (sam program F/A-XX jest prowadzony faktycznie od 2008).
Na grafice zaprezentowano cztery niskokosztowe bsl, z których dwa oznaczono jako A/A (Air-to-Air), a więc będą przenosić pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze, jeden jako EW (Electronic Warfare) – do prowadzenia walki radioelektronicznej, a ostatni jak C2 (Command and Control) – dowodzenia i kontroli, co należy rozumieć jako przekaźnik danych (taki jak np. testowany przez USAF gatewayONE) do nawiązywania bezpiecznej łączności z innymi platformami (GatewayONE przesyła dane pomiędzy F-22 i F-35).
US Navy już wdraża bezzałogowe cysterny MQ-25A Stingray, które w przyszłości być może będą pełnić także inne zadania czy pracuje nad zupełnie nowym ekosystemem środków walki radioelektronicznej o kryptonimie NEMESIS (Netted Emulation of Multi-Element Signature against Integrated Sensors), który ujawniono w listopadzie 2019. Ten ostatni ma połączyć ze sobą załogowe i bezzałogowe platformy na morzu i w powietrzu (MQ-25A tankował F-35C).
Chociaż US Navy nie rozpoczęła oceny przyszłych kosztów programów NGAD, w raporcie Biura Budżetowego Kongresu ze stycznia 2020 oszacowano, że może on kosztować około 67 mld USD (246 mld zł) za zastąpienie Super Hornetów w latach 2032-2050 i kolejne 22 mld USD (81 mld zł) na następcę Growlerów.
Na koniec warto dodać, że ogólne założenia programu US Navy przypominają te wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), co zresztą nie dziwi. Z tym, że USAF w swojej inicjatywie, także o akronimie NGAD, poszły bardziej do przodu – w ubiegłym roku oblatano demonstrator technologii, a prototyp ma wzbić się w powietrze do 2029 (Amerykański samolot 6. generacji już w 2029?, USA: Demonstrator samolotu 6. generacji oblatany).
Pełna treść raportu tutaj: Navy Aviation Vision 2030-2035
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.