14 grudnia służba prasowa amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformowała, że wspólnie z Korpusem Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) przeprowadzono udane próby przekaźnika danych gatewayONE zainstalowanego na  niskokosztowym bezzałogowym statku latającym (bsl) XQ-58A Valkyrie do bezpiecznej łączności pomiędzy samolotami przewagi powietrznej F-22A Raptor i wielozadaniowymi F-35 Lightning II (BAE z certyfikatem dla transpondera IFF dla F-22A, 2020-11-18).

Amerykańskie siły zbrojne przeprowadziły udaną próbę przekaźnika danych gatewayONE zainstalowanego na bezzałogowcu XQ-58A Valkyrie do bezpiecznej łączności pomiędzy F-22 i F-35

Amerykańskie siły zbrojne przeprowadziły udaną próbę przekaźnika danych gatewayONE zainstalowanego na bezzałogowcu XQ-58A Valkyrie do bezpiecznej łączności pomiędzy F-22 i F-35

Podczas testów, drugi prototyp bsl Kratos XQ-58A o nr seryjnym 15-8002 (pierwszy o nr 15-8001 uległ rozbiciu 9 października 2019 podczas trzeciego lotu próbnego – przyp. red.) po raz pierwszy wykonał półautonomiczny lot wspólnie z samolotami bojowymi 5. generacji amerykańskich sił zbrojnych: jednym F-22A należącym do USAF, jednym F-35A również USAF oraz jednym F-35B należącym do USMC. Próby zrealizowano 9 grudnia br. na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie, po zakończeniu wstępnych testów naziemnych na początku miesiąca w bazie lotniczej Nellis w Nevadzie (Oblot XQ-58A Valkyrie, 2019-03-07).

Przekaźnik danych został opracowany przez spółkę Northrop Grumman, o czym informowano 1 marca. Prototyp miał na celu skomunikowanie ze sobą łączy danych Intra-Flight Data Link (IFDL) i Multifunction Advanced Data Link (MADL), wykorzystywanych przez, odpowiednio, F-22 i F-35 (GatewayONE połączy F-22 i F-35, 2020-05-04).

Dwustronne skomunikowanie ze sobą, co istotne w sposób zabezpieczony, samolotów obu typów jest pierwszym krokiem w celu utworzenia wojskowego Internetu Rzeczy oraz jest elementem budowanego, rozproszonego systemu dowodzenia polem walki ABMS (Advanced Battle Management System), który ma być następcą Joint STARS, opartego o samoloty E-8C (B707-300). Obecnie, samoloty F-22 i F-35 do łączności muszą wykorzystywać niezabezpieczone łącze danych Link 16, gdyż IFDL i MADL są ze sobą niekompatybilne (w przypadku F-22 możliwe jest jedynie odbieranie danych za pomocą Link 16).

Obecnie, samoloty F-22 i F-35 do łączności muszą wykorzystywać niezabezpieczone łącze danych Link 16, gdyż IFDL i MADL są ze sobą niekompatybilne. Wdrożenie przekaźnika gatewayONE ma to zmienić / Zdjęcia: Tech. Sgt. James Cason, USAF

Obecnie, samoloty F-22 i F-35 do łączności muszą wykorzystywać niezabezpieczone łącze danych Link 16, gdyż IFDL i MADL są ze sobą niekompatybilne. Wdrożenie przekaźnika gatewayONE ma to zmienić / Zdjęcia: Tech. Sgt. James Cason, USAF

gatewayONE jest swego rodzaju translatorem, a umieszczenie go w statku latającym pozwala na realizację łączności pomiędzy F-22 i F-35 w dowolnym miejscu na świecie. Ponadto, IFDL i MADL są systemami wymiany danych działającymi w linii wzroku (Line of Sight, LoS), a wykorzystanie bezzałogowca zwiększa ich zasięg.

Ppłk Kate Stowe, kierownik programu gatewayONE w Air Force Life Cycle Management Center powiedziała, że dotąd pomyślnie zakończono dziewięć z osiemnastu lotów testowych z udziałem  XQ-58A, F-22A i F-35A, a także dodatkowe loty z F-35B i samolotem transportowo-tankującym KC-46A Pegasus. W przypadku tych ostatnich chodziło o ustanowienie łączności pomiędzy Pegasusami a naziemnymi ośrodkami dowodzenia za pomocą łącza danych TNTT (Tactical Targeting Network Technology) oraz F-35B wysyłającego obraz wideo na ziemię.

Demonstrator technologii gatewayONE został przetestowany w grudniu 2019 w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Próba był częścią testów 28 technologii, które będą współtworzyć system dowodzenia ABMS. Co ciekawe, w 2018 Northrop Grumman proponował dostosowanie do przenoszenia przekaźników gatewayONE autonomicznych bsl dużej długotrwałości lotu (HALE) RQ-4 Global Hawk, ale Valkyrie jest rozwiązaniem po prostu tańszym.