4 marca amerykańska spółka Raytheon Technologies otrzymała kolejne zlecenie od Air Force Life Cycle Management Center na produkcję pocisków rakietowych powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). Jednak najciekawsza w tym jest informacja, że uzbrojenie te może trafić na samolot nowej generacji amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) lub marynarki wojennej (US Navy) do końca roku fiskalnego 2029.

Zgodnie z opublikowanym zleceniem na uzbrojenie lotnicze dla USAF i US Navy, do końca 2029 roku może powstać samolot wielozadaniowych 6. generacji / Grafika: Boeing

Zgodnie z opublikowanym zleceniem na uzbrojenie lotnicze dla USAF i US Navy, do końca 2029 roku może powstać samolot wielozadaniowych 6. generacji / Grafika: Boeing

Zgodnie z umową o wartości 74 mln USD (279,9 mln zł) partia uzbrojenia wraz z niezbędnym zapleczem laboratoryjnym, próbami w locie i wsparciem symulacyjnym ma dotyczyć samolotów bojowych typu F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35 oraz innych obecnych lub przyszłych platform powietrznych, które mogą trafić na wyposażenie USAF lub US Navy do końca roku fiskalnego 2029.

Ostatnia informacja sugeruje, że planiści Departamentu Obrony USA zakładają wdrożenie nowego samolotu bojowego jeszcze w bieżącej dekadzie. Ewentualnie może też dotyczyć to np. bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) nowej generacji ze zdolnościami do zwalczania celów powietrznych – 4 czerwca 2020 USAF rozpoczęły program następcy bbsl MQ-9 Reaper, który miałby wejść do służby ok. 2030 roku (Koncepcja nowego bojowego bezzałogowca od GA-ASI, 2020-09-15; General Atomics Defender, 2020-03-04).

Jedyną platformą bojową, która nie została ujęta na liście są samoloty szturmowe bliskiego wsparcia sił lądowych A-10C Thunderbolt II, lecz w zakresie kierowanego uzbrojenia klasy powietrze-powietrze, uzbrojone są one jedynie w pociski krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder. Z dalszych dywagacji odpadają raczej też nowo zamawiane lekkie samoloty szturmowe Beechcraft AT-6E Volverine i A-29 Super Tucano (Pierwszy AT-6E Volverine dla USAF, 2021-02-18).

Natomiast jeśli chodzi o programy samolotów bojowych nowej generacji, to należy przypomnieć, że 15 września 2020 podczas wirtualnej konferencji Air, Space & Cyber Conference 2020 stowarzyszenia Air Force Association (ASA), ówczesny zastępca sekretarza amerykańskich wojsk lotniczych ds. zakupów, technologii i logistyki, dr Will Roper poinformował o oblocie demonstratora technologii samolotu 6. generacji w ramach programu NGAD (Next Generation Air Dominance). Jednak harmonogram prac nad docelowym samolotem ma zostać zatwierdzony dopiero w roku fiskalnym 2022 – wtedy też będzie wiadomo, czy platforma ta będzie mogła zostać wdrożona do służby przed końcem 2029 (USA: Demonstrator samolotu 6. generacji oblatany, 2020-09-16).

Wcześniej, bo 7 maja amerykańska marynarka wojenna (US Navy) utworzyła biuro programowe PMA-230 NGAD (Next Generation Air Dominance) w celu koordynacji zakupu następcy samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet i walki radioelektronicznej EA-18G Growler, który uzupełni w linii najnowsze F-35C Lightning II. W tym przypadku również nie poinformowano póki co o planowanym harmonogramie prac. Co istotne, programy USAF i US Navy, choć mają te same kryptonimy, należy je (póki co) rozróżniać na dwie oddzielne inicjatywy (Następca Super Hornetów w US Navy, 2020-08-21).

Jeszcze inną opcją może być ewentualnie zupełnie nowy wielozadaniowy samolot bojowy, który mógłby zastąpić około tysiąca F-16C/D Fighting Falcon w USAF. Taką propozycję wysnuł 17 lutego br. szef sztabu USAF Charles Q. Brown Jr. Miałby to być samolot tańszy w eksploatacji od F-35 Lightning II (których USAF zadeklarowała zakup do 1763 egzemplarzy – przyp. red.), określany jako generacji 4+ lub 5-. Wcześniej, 21 stycznia pojawiły się informacje, że dowództwo USAF rozważa też wznowienie zakupu fabrycznie nowych F-16 (USAF rozważa zamówienie nowych F-16, 2021-01-24).