15 stycznia amerykańska spółka Boeing poinformowała, że pod koniec 2019 we współpracy z Marynarką Wojenną (US Navy) oblatano samolot wielozadaniowy F/A-18F Super Hornet z podwieszanym zasobnikiem z czujnikiem termolokacyjnym IRST Block II (Infrared Search and Track). Urządzenie wykorzystujące technologię opracowanego przez Lockheed Martin czujnika termolokacyjnego IRST21 wejdzie na wyposażenie zmodyfikowanych samolotów F/A-18E/F Super Hornet Block III.

Czujnik podczerwieni IRST Block II został umieszczony w zasobniku podwieszonym na podkadłubowym węźle samolotu F/A-18F Super Hornet

Czujnik podczerwieni IRST Block II został umieszczony w zasobniku podwieszonym na podkadłubowym węźle samolotu F/A-18F Super Hornet

27 listopada 2018 Boeing wskazał Lockheed Martin jako poddostawcę kluczowych technologii w zakresie opracowania zasobnika z czujnikiem termolokacyjnym IRST Block II. Pierwsza partia urządzeń w konfiguracji docelowej zostanie dostarczona US Navy w 2021, a później zostanie ogłoszona wstępna gotowość operacyjna (IOC). 2 stycznia 2020 pojawiła się informacja, że Boeing dostarczył US Navy pierwszy egzemplarz Super Hornet Block III z 78 zamówionych 20 marca 2019. Łącznie zaplanowano dostawę 116 fabrycznie nowych i około 364 zmodyfikowanych samolotów (Zamówienie na Super Hornety Block III, 2019-03-22).

Opis
IRST Block II umożliwi samolotom pokładowym US Navy pasywne przeszukiwanie przestrzeni powietrznej oraz wykrywanie i śledzenie śladu termicznego celów powietrznych na dystansach analogicznych do pokładowych stacji radiolokacyjnych, tj. powyżej 100 km, a w praktyce do 200 km. Pozwoli to na możliwość namierzenia celu bez uprzedniego uruchomienia radiolokatora, którego praca w trybie aktywnym mogłaby zostać wykryta i zlokalizowana przez przeciwnika. W tym przypadku cel zostałby zniszczony rakietowym pociskiem klasy powietrze-powietrze, wyposażonym we własną głowicę samonaprowadzającą z czujnikiem podczerwieni.

Docelowo zasobnik z IRST Block II wejdzie na wyposażenie zmodyfikowanych samolotów F/A-18E/F Super Hornet Block III / Zdjęcie i grafika: Boeing

Docelowo zasobnik z IRST Block II wejdzie na wyposażenie zmodyfikowanych samolotów F/A-18E/F Super Hornet Block III / Zdjęcie i grafika: Boeing

Zasobnik może namierzyć wiele celów powietrznych naraz, a przy tym jest odporny środki zakłócające przeciwnika. Generuje obraz wideo pozwalający na wzrokową identyfikację celów, a także wspomaga omijanie przeszkód podczas lotów na niskich pułapach oraz lądowanie w nocy i w trudnych warunkach pogodowych.