16 maja rosyjska agencja prasowa RIA Novosti, powołując się na swoje źródła w kompleksie obronno-przemysłowym, poinformowała o próbach bezzałogowej (czy też zdalnie sterowanej) wersji samolotu wielozadaniowego Su-57 (w kodzie NATO Felon) (Połączenie RSK MiG i Suchoja, 2020-02-08).

Według ostatnich informacji, próby państwowe Su-57 weszły w ostatnią fazę, a prototypy wykonały ponad 3,5 tys. lotów / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK

Według ostatnich informacji, próby państwowe Su-57 weszły w ostatnią fazę, a prototypy wykonały ponad 3,5 tys. lotów / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK

Źródła agencji poinformowały, że bezzałogowy tryb lotu dla Su-57 jest opracowywany w oparciu o jeden z prototypów T-50, będący w istocie latającym laboratorium. Co istotne, podczas lotów próbnych, pilot znajdował się w kabinie samolotu, jedynie kontrolując prawidłowe działanie systemów pokładowych i nie ingerując w pilotaż. Na tym kończą się szczegóły ujawnione przez RIA Novosti (Wypadek Su-57, 2019-12-24).

Wcześniej, 8 maja wiceminister obrony Aleksiej Kriworuczko poinformował, że nowy silnik turbowentylatorowy Fazy II (izdielije 30), o 30% lżejszy i o 15-20% wydajniejszy od obecnie stosowanego Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117), zostanie zintegrowany z seryjnymi samolotami Su-57, które będą produkowane w drugiej połowie lat 2020. Silnik prototypowy jest testowany z egzemplarzem T-50-2.

Oznaczałoby to, że nowe silniki trafią na wyposażenie co najwyżej ostatniej partii z 76 samolotów seryjnych zamówionych pod koniec czerwca 2019 za równowartość 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł) z dostawami do 2028 (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01).

Oprócz tego, 9 maja wicepremier ds. przemysłu obronnego i kosmicznego Jurij Borysow poinformował, że próby państwowe Su-57 weszły w ostatnią fazę. Prototypy wykonały dotąd ponad 3,5 tys. lotów, a tym część z nich w Syrii (RSK MiG pracuje nad lekkim myśliwcem, 2020-04-19).

Analiza
Nie poinformowano, na którym egzemplarzu prototypowym są realizowane próby, ani kiedy rozpoczęły się. Fakt przebywania pilota na pokładzie testowanego samolotu nie dziwi, gdyż to standardowa procedura na wypadek awarii systemu zdalnego sterowania. Na takiej samej zasadzie trwają np. próby amerykańskich samolotów walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler w wersji autonomicznej (Autonomiczne Growlery, 2020-02-05).

Warto zauważyć, że 27 września 2019 ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej informowało o pierwszym wspólnym locie Su-57 (T-50-3) z prototypem bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) Suchoj S-70 Ochotnik-B. Bezzałogowiec przesyłał dane z radaru do samolotu załogowego, w celu wypracowania danych do wykorzystania uzbrojenia rakietowego klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu (Wspólny lot Su-57 z S-70, 2019-09-28).