27 grudnia algierski portal MenaDéfense poinformował, że Ministerstwo Obrony Algierii złożyło zamówienie na 14 rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57.

Algieria może stać się pierwszym eksportowym użytkownikiem rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57 i pierwszym państwem afrykańskim, które wprowadzi na uzbrojenie samoloty 5. generacji / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK)

Algieria może stać się pierwszym eksportowym użytkownikiem rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57 i pierwszym państwem afrykańskim, które wprowadzi na uzbrojenie samoloty 5. generacji / Zdjęcie: Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK)

Dodatkowo rząd w Algierze miał złożyć zamówienie na 14 bombowców taktycznych Su-34 i 14 samolotów wielozadaniowych Su-35S z opcją na drugie tyle samolotów obu typów. Byłyby to prawdopodobnie odmiany eksportowe oznaczone, odpowiednio jako Su-57E i Su-35SE (E jak Eksportnyj). Z eksportowej odmiany Su-34, oznaczonej Su-32, zrezygnowano wcześniej (Wypadek Su-57, 2019-12-24).

Według źródeł francuskojęzycznego portalu, umowy powinny zostać zrealizowane do 2025, by po tej dacie algierskie wojska lotnicze (Al-Kuwwat al-Dżawwija al-Dżazairija) mogły dysponować dwoma eskadrami samolotów wielozadaniowych Su-30MKA (dostarczonymi do 2015), jedną Su-57E, jedną MiG-29M2 (dostarczonymi do 2014), dwoma eskadrami zmodernizowanych bombowców taktycznych Su-24M oraz jedną Su-34. Piloci będą szkoleni za nowo zakupionych samolotach szkolenia zaawansowanego Jak-130.

Decyzja o zakupie, rosyjskich samolotów 5. generacji miała zapaść pod koniec sierpnia 2019 podczas 14. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2019 w podmoskiewskim Żukowskim na lotnisku Ramienskoje. Zadebiutował wówczas demonstrator eksportowego wariantu Su-57, który został zaprezentowany m.in. tureckiemu prezydentowi Recepowi Tayyipowi Erdoğanowi (MAKS-2019: Su-57E oferowany Turcji, 2019-08-29).

Okazało się, że kabinę demonstratora oglądał również dowódca algierskich wojsk lotniczych, gen. dyw. Hamid Boumaiza. Oficer, który jest doświadczonym pilotem myśliwskich (latał m.in. na MiG-29) miał także sposobność na zapoznanie się z symulatorem lotu Su-57.

Algieria negocjowała zakup Su-34 i Su-35 przez dłuższy czas, a ze względu na szczególne wymogi taktyczno-techniczne i logistyczne były one przerywane i wznawiane. Rozważano także zakup Su-30SM, po ich debiucie bojowym w Syrii w miejsce eksportowych Su-32. Jeszcze w styczniu 2016 planowano zakup 12 samolotów Su-32.

Analiza
Co ciekawe, kilka dni wcześniej rosyjskojęzyczny portal Avia.pro informował, że strona algierska prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące zakupu Su-57, ale 12 egzemplarzy z opcją na 24 kolejne.

Jeśli powyższe informacje okażą się prawdziwe, Algieria stanie się pierwszym zagranicznym użytkownikiem samolotów Su-57 i Su-34. Dotąd jako pierwszych potencjalnych użytkowników Su-57E wskazywano raczej Indie, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcję czy Iran. W przypadku Indii i Turcji problemem, przedłużającym negocjacje, może okazać transfer technologii. Indie wcześniej zrezygnowały z specjalnego wariantu dwumiejscowego, który miał zostać opracowany w ramach programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) (Indie wycofują się z programu FGFA, 2018-04-22).

Zakup dużych partii nowoczesnych rosyjskich konstrukcji lotniczych można tłumaczyć planami modernizacji 23 marokańskich F-16C/D Block 52+ do standardu F-16V i zakupu dodatkowych 25 F-16C/D Block 72 (równoważnych F-16V) oraz wprowadzaniem przez włoskie wojska lotnicze (Aeronautica Militare) i marynarkę wojenną (Marina Militare) samolotów 5. generacji F-35A/B Lightning II (Zgoda na AH-64E dla Maroka , 2019-11-21; Trzynasta seria F-35, 2019-10-29).