W czwartek, 3 lipca 2025, włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani poinformowała, że dzień wcześniej w stoczni Muggiano w gminie La Spezia odbyła się uroczystość przekazania Marynarce Wojennej Indonezji (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut, TNI-AL) pierwszej z dwóch wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu MPCS/PPA, czyli KRI Brawijaya (320).
Zdjęcia: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani
W wydarzeniu wzięli udział: prezes zarządu Fincantieri Biagio Mazzotta, dowódca TNI-AL adm. Muhammad Ali, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Indonezji w Republice Włoskiej J.E. prof. dr Junimart Girsang, szef sztabu Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare) adm. Enrico Credendino oraz Dyrektor Narodowy ds. Uzbrojenia w Sekretariacie Generalnym Obrony SEGREDIFESA przy Ministerstwie Obrony Włoch adm. Giacinto Ottaviani.
Wcześniej, 29 stycznia br. w Muggiano odbyła się uroczystość nadania nowych nazw dwóm przyszłym indonezyjskim MPCS/PPA, odkupionych 28 marca 2024 od Włoch. Oprócz omawianego okrętu, drugą jednostką była KRI Prabu Siliwangi (321). Zostały one pierwotnie zbudowane jako okręty nr 4 i 5 dla Włoch (z siedmiu zamówionych jako typ Thaon di Revel), a więc Marcantonio Colonna (P 433) i Ruggiero di Lauria (P 435), zwodowane odpowiednio 26 listopada 2022 i 10 października 2023.
Dostawa obu do nowego użytkownika ma zakończyć się jeszcze w tym roku. Jednostki mają pełnić ważną rolę w indonezyjskim systemie bezpieczeństwa, realizując misje bojowe, patrolowe, ratownicze i ochrony ludności. Zostały odkupione za równowartość 1,18 mld EUR (wówczas 5,09 mld zł). Decyzję o zakupie poprzedziła wizyta portowa w Indonezji w lipcu 2023 Francesco Morosini (P 431), drugiego okrętu typoszeregu PPA w konfiguracji Light. Fincantieri oraz grupa Leonardo przeprowadziły prace dostosowania systemu walki okrętów do wymogów indonezyjskich i świadczenia powiązanych usług logistycznych.
Warto dodać, że niedawno, bo 26 czerwca br. Fincantieri podpisała umowę o wartości ok. 700 mln EUR (wówczas 2,967 mld zł) za pośrednictwem Europejskiej Organizacji jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) na dostawy dla Ministerstwa Obrony Włoch dwóch dodatkowych MPCS/PPA w miejsce jednostek odsprzedanych do Indonezji.
W przypadku Indonezji, uzupełnieniem eks-włoskich okrętów będą dwie lokalnie budowane w stoczni spółki PT PAL Indonesia fregaty rakietowe brytyjskiego projektu Arrowhead 140 w programie Merah Putih (pierwszy okręt: cięcie blach 9 grudnia 2022, położenie stępki 25 sierpnia 2023; drugi okręt: cięcie blach 5 czerwca 2024, położenie stępki 15 listopada 2024), w miejsce sześciu planowanych wcześniej fregat typoszeregu FREMM.
Jeśli chodzi o zwiększanie zdolności TNI-AL to 6 lutego br. w Dżakarcie odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez dowództwo podczas której ujawniono, że uruchomiono procedurę oceny zasadności pozyskania co najmniej czterech śmigłowcowców desantowych, które mogłyby zostać zbudowane w stoczni rodzimej spółki PT PAL Indonesia. Na ich wyposażenie mogą trafić bezzałogowce bojowe Bayraktar TB3, które będą produkowane lokalnie na tureckiej licencji.
Z kolei 2 kwietnia 2024 francuska spółka spółka Naval Group wraz ze wspomnianą PT PAL Indonesia podpisały porozumienia z Ministerstwem Obrony Indonezji na lokalną budowę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène Evolved Full Lithium-Ion battery (LiB).
MPCS/PPA – opis:
143-metrowe okręty w konfiguracji Full wypierają 6270 t, natomiast Light+ wypierają 5880 t. Układ napędowy typu CODAGOL (COmbined Diesel And Gas Or eLectric) składa się z jednej turbiny gazowej TAG General Electric/Avio LM2500+G4 o mocy 32 000 kW (43 000 KM), dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M91L o mocy 10 000 kW (13 000 KM) każdy, dwóch generatorów wysokoprężnych MAN GenSets 12V175D-MEM o mocy 1640 kW (2200 KM) każdy, dwóch zapasowych generatorów wysokoprężnych Isotta Fraschini 16V170C2ME, dwóch silników elektrycznych o mocy 1 350 kW każdy i jednego pędnika o mocy 550 kW (740 KM). Moc przenoszona na dwa wały napędowe i śruby zapewni prędkość maksymalną 31,6 w. i zasięg 5500 mil morskich. Załoga liczy 171 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania dodatkowych 30 ludzi. Okręty są zdolne do przenoszenia jednego śmigłowca AW101 lub dwóch SH90 (NH90).
W zależności od konfiguracji dzięki modułowej konstrukcji, okręty są standardowo wyposażone lub przystosowane do montażu różnego typu uzbrojenia, w tym pionowych wyrzutni rodziny SYLVER dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 15 i Aster 30 Block 1NT oraz pocisków manewrujących MdCN, jak również wyrzutni pocisków przeciwokrętowych TESEO Otomat Mk2 i torped ZOP. Wszystkie są ponadto uzbrojone w armaty automatyczne 127 mm/64 OTO Melara Vulcano i 76 mm/62 OTO Melara Strales, a także 25 mm/80 armaty automatyczne, 12,7-mm karabiny maszynowe i nieśmiercionośną broń akustyczną. Light+ są wyposażone w radary dozoru powietrznego pasma C, podczas gdy wariant Full otrzymał radary pasma C, jak i X typu SPS-732 (RAN 30X/I).
At our Muggiano shipyard the delivery ceremony of the MPCS (Multipurpose Combat Ship/PPA) KRI BRAWIJAYA-320 vessel to the Indonesian Navy was held. This vessel, built and delivered in a very short time, thanks also to the new construction synergies implemented, is the first of… pic.twitter.com/1yfvvUuqid
— Fincantieri (@Fincantieri) July 3, 2025