We wtorek, 2 kwietnia, francuska spółka spółka Naval Group poinformowała o podpisaniu, wraz z indonezyjską PT PAL Indonesia porozumienia z Ministerstwem Obrony Indonezji na lokalną budowę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène Evolved Full Lithium-Ion battery (LiB) (Francuska Blacksword Barracuda dla Królestwa Niderlandów).
Zdjęcie i grafika: Naval Group
W czwartek 28 marca br., Indonezja wybrała Naval Group i PT PAL Indonesia do wzmocnienia zdolności tamtejszej marynarki wojennej (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut, TNI-AL), dzięki dwóm okrętom podwodnym typu Scorpène Evolved Full LiB, które mają zostać zbudowane w Indonezji w stoczni PT PAL, dzięki transferowi technologii i know-how z Naval Group oraz ponownemu wykorzystaniu 100% aktywów PT PAL.
Zgodnie z umową o współpracy obronnej (Defence Cooperation Agreement) podpisaną pomiędzy rządami Francji i Indonezji w sierpniu 2021, władze w Dżakarcie wskazały ofertę Naval Group i PT PAL w prowadzonych programie pozyskania okrętów podwodnych nowej generacji. Obie spółki połączyły siły na mocy umowy o partnerstwie strategicznym (Strategic Partnership Agreement) podpisanej w lutym 2022.
Naval Group jest bardzo zaszczycona możliwością bycia częścią nowego rozdziału strategicznego sojuszu między Indonezją a Francją. Dzięki Scorpène Evolved Full LiB Indonezja wybrała wysokowydajny, sprawdzony okręt podwodny, który wzmocni suwerenność morską kraju i wesprze indonezyjską marynarkę wojenną w osiągnięciu regionalnej przewagi na morzu. Oprócz okrętów podwodnych nasze strategiczne partnerstwo z PT PAL będzie również wspierać indonezyjski przemysł obronny w aktywnym przygotowaniu przyszłości działań wojennych na morzu w tym kraju. Miło nam powitać indonezyjską marynarkę wojenną w rodzinie Scorpène, Pierre Éric Pommellet, prezes i dyrektor generalny Naval Group.
Dr Kaharuddin Djenod, prezes i dyrektor PT PAL, powiedział: Ten krok świadczy o dużym zaangażowaniu i zaufaniu rządu Indonezji w zdolność lokalnych inżynierów do doskonalenia technologii obronnej, zwłaszcza technologii okrętów podwodnych. Zaangażowanie rządu w urzeczywistnianie niezależności przemysłu obronnego jest również wspierane przez zapewnienie kapitału rządowego w celu pełnego wsparcia całej lokalnej produkcji okrętów podwodnych w PT PAL. Oczekuje się, że w przyszłości Indonezja będzie w stanie opanować technologię budowy okrętów podwodnych.
Scorpène Evolved Full LiB ma wypierać 1600 t na powierzchni i 2000 t pod wodą przy długości 72 m. Ma osiągać prędkość maksymalną ponad 20 w., zanurzenie ponad 300 m oraz do 80 dni autonomii działania. Załoga ma liczyć 31 oficerów i marynarzy. Okręty mają być uzbrojone w sześć wyrzutni ciężkich torped ZOP kal. 553 mm (z zapasem 18 torped na pokładzie) i być wyposażone w system zarządzania walką SUBTICS. Producent gwarantuje gotowość operacyjną na poziomie minimum 240 dni w ciągu roku.
Naval Group ma w ofercie kilka odmian Scorpène. Brazylijska odmiana, oznaczona jako S-BR (typ Riachuelo – cztery budowane okręty), ma największe wymiary spośród dostępnych wariantów: 75 m długości i 2000 t wyporności. Wariant CM-2000 dla Chile i Malezji (po dwa okręty) mierzy 67,4 m i wypiera 1738 t, a AM-2000 jako Kalvari dla Indii (sześć budowanych okrętów) ma 67,5 m długości i wyporność 1775 t. W ofercie jest także pomniejszony, jeszcze nieprodukowany wariant Scorpène 1000 o długości 50 m i wyporności 1000 t.
Co ciekawe, od 2016 Indonezja prowadziła rozmowy z Brazylią na temat planowanego wówczas do lokalnej produkcji Scorpène S-BR. Rozmowy bezskutecznie prowadzono do 2021.
7 czerwca 2021 Indonezja podpisała list intencyjny (Letter of Intent, LoI) w sprawie zakupu od Francji sześciu okrętów podwodnych typu Scorpène wraz z pakietem uzbrojenia.
10 lutego 2022 indonezyjski minister obrony Prabowo Subianto i jego ówczesna francuska odpowiedniczka Florence Parly są świadkami podpisania protokołu ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) pomiędzy Kaharuddinem Djenodem, dyrektorem generalnym PT PAL i Pierre Ericem Pommelletem, dyrektorem generalnym Naval Group o współpracy w zakresie badań i rozwoju w zakresie planu zakupu okrętów podwodnych Scorpène z napędem niezależnym od powietrza (Air-independent Propulsion) wraz z uzbrojeniem, częściami zamiennymi oraz pakietem szkoleniowym.
W październiku 2023 Naval Group ponowiła swoją propozycję, oferując najnowszy wariant o nazwie Scorpene Evolved wyposażony w kompletne baterie litowo-jonowe (LIB), dzięki czemu może działać przez 80 dni bez wynurzania się i przepłynąć ponad 8000 mil morskich. Scorpene Evolved charakteryzuje się zmniejszoną sygnaturą akustyczną i może utrzymać maksymalną prędkość przez dłuższy czas, co odróżnia go od poprzednich wariantów.
Około jedna trzecia całkowitej wartości kontraktu, szacowanej na około 2,1 mld USD, wróci do Indonezji w ramach offsetu i innych inicjatyw w zakresie współpracy. Okrętami podwodnymi typu Scorpène za zainteresowane obecnie Filipiny, Rumunia czy Argentyna.
Na koniec warto dodać, że umowa na francuskie okręty podwodne to kolejna duża umowa w zakresie modernizacji tamtejszej marynarki wojennej, zawarta w ostatnich dniach. 28 marca podpisano umowę z włoską spółką Fincantieri – Cantieri Navali Italiani na dostawę dwóch wielozadaniowych fregat rakietowych typoszeregu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) (Dwie włoskie fregaty PPA dla Indonezji).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.