Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy eks-brytyjski niszczyciel min dla Rumunii

Ze stoczni Babcock International w szkockim Rosyth do rumuńskiej Konstancy wyruszył pierwszy z dwóch zakupionych przez Rumunię w Wielkiej Brytanii niszczycieli min typu Sandown.

W środę, 15 listopada, służba prasowa marynarki wojennej Rumunii (Forțele Navale Române) poinformowała, że ze stoczni Babcock International w szkockim Rosyth do rumuńskiej Konstancy wyruszył pierwszy z dwóch zakupionych przez Rumunię w Wielkiej Brytanii niszczycieli min typu Sandown, czyli Sublocotenent Ion Ghiculescu (M 270), który wcześniej w brytyjskiej królewskiej marynarce wojennej (Royal Navy) nosił nazwę HMS Blyth (M 111) i został wycofany w 2021. To pierwszy okręt tej klasy w rumuńskich siłach morskich.

Zdjęcie: Forțele Navale Române

Okrętem dowodzi porucznik Denis Giubernea, a załoga liczy 40 oficerów i marynarzy. Pierwsze informacje o planach odkupienia dwóch używanych, ale zmodyfikowanych, niszczycieli min typu Sandown od Wielkiej Brytanii pojawiły się w październiku 2022. 19 maja br. stałe prezydium Parlamentu Rumunii wydało zgodę resortowi obrony na rozpoczęcie negocjacji z rządem brytyjskim w tej sprawie w ramach programu Vânător de mine.

28 września Royal Navy potwierdziła sfinalizowanie procesu sprzedaży HMS Blyth (M 111) i HMS Pembroke (M 107) za 150 mln EUR netto (656 mln zł) za pośrednictwem rządowej agencji DESA (Defence Equipment Sales Authority) przy Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii, odpowiedzialnej za sprzedaż nadwyżek sprzętowych z sił zbrojnych.

Sublocotenent Ion Ghiculescu (M 270) wejdzie w skład 146. Dywizjonu Trałowców w porcie wojennym Konstanca. Wkrótce dołączy do niego drugi okręt, który jeszcze nie otrzymał nowej nazwy, ale został wycofany ze składu Royal Navy w lipcu br. Co ciekawe, HMS Blyth (M 111) miał być początkowo przeznaczony dla marynarki wojennej Ukrainy, ale ta ostatecznie w tym roku otrzymała dwa inne okręty: Czernichów (M310)/eks-HMS Grimsby (M108) i Czerkasy (M311)/eks-HMS Shoreham (M112). Ukraina zamówiła okręty 21 czerwca 2021 (Ukraina rozszerza współpracę morską z Wielką Brytanią).

Przed przekazaniem oba okręty przeszły remonty połączone z modyfikacjami w stoczni spółki Babcock International w Rosyth pod nadzorem agencji DESA. Royal Navy zapewniła również szkolenia rumuńskich załóg: indywidualne ramach programu Międzynarodowego Szkolenia Obronnego (International Defence Training) oraz trzymiesięczne zbiorowe w ramach Operacyjnego Szkolenia Morskiego Floty (Fleet Operational Sea Training). Załoga Sublocotenent Ion Ghiculescu (M 270) zrealizowała ostatni etap szkoleń od 23 października do 10 listopada, uzyskując certyfikaty niezbędne do samodzielnej eksploatacji.

Poza Ukrainą i Rumunią, użytkownikami używanych jednostek tego typu są Estonia (trzy używane okręty) i Arabia Saudyjska (trzy okręty zakupione jako nowe). Wielka Brytania wprowadziła do służby dwanaście okrętów w latach 1988-2001, a w Hiszpanii na licencji powstało sześć jednostek typu Segura. Mają one po 52,5 m długości, 10,9 m szerokości, 2,3 m zanurzenia i 660 t wyporności pełnej.

8 sierpnia br. Ministerstwo Obrony Rumunii potwierdziło doniesienia prasowe o anulowaniu trwającego od kilku lat roku program Corveta multifuncțională, dotyczący zakupu czterech francuskich korwet rakietowych typu Gowind 2500. Jednocześnie poinformowano o rozpoczęciu negocjacji z Naval Group w sprawie zakupu dwóch okrętów podwodnych typu Scorpène wraz z uzbrojeniem torpedowym za ok. 2 mld EUR (Rumunia anulowała zakup 4 korwet rakietowych Gowind 2500).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X