W poniedziałek, 24 czerwca 2024, Ministerstwo Obrony Włoch opublikowało informację o wstrzymaniu negocjacji dotyczących pozyskania 6 samolotów transportowo-tankujących Boeing KC-46A Pegasus (Media: Włochy dokupią 24 Typhoony).
Jeden z czterech włoskich tankowców powietrznych KC-767A, które miały zostać zastąpione przez nowe KC-46A Pegasus / Zdjęcie: Andy Wolfe, US Navy
Postępowanie w ramach programu o kryptonimie A/R (Odnowienie, ulepszenie i zintegrowane wsparcie logistyczne linii ciężkich tankowców wielozadaniowych włoskich sił powietrznych) zostało zawieszone na wniosek Sztabu Generalnego włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare Italiana) ze względu na zmienione i nieprzewidziane potrzeby.
Przypomnijmy, że 10 sierpnia 2021 Rada Ministrów Republiki Włoskiej zaaprobowała wieloletni, obronny dokument planistyczny (Documento Programmatico Pluriennale, DPP) na lata 2021-2023. Znalazło się w nim m.in. 7 inicjatyw określonych jako flagowe (w tym samolotów bojowych 6. generacji), a także innych programów, w tym zakupu powietrznych tankowców, który jednak nie otrzymał priorytetu. Co ciekawe, procedurą bezprzetargową wybrano właśnie KC-46A Pegasus.
3 listopada 2022 poinformowano o rozpoczęciu negocjacji z amerykańską spółką Boeing w tej sprawie. Samoloty miały otrzymać oznaczenie wojskowe KC-767B, a program ich pozyskanie i 5-letniego wsparcia producenta oszacowano na maksymalnie 1,12 mld USD.
KC-767B (KC-46A) miały zastąpić cztery tankowce KC-767A (bazujące na B767-200ER), zamówione w 2002, ale z powodu opóźnień dostarczone dopiero w 2011.
Jak dotąd Boeingowi udało się wyeksportować KC-46A Pegasus tylko do Japonii (3 egzemplarze) i Izraela (4 egz. z opcją na 4 kolejne). Wcześniej samolotami były zainteresowane Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malezja i Indonezja. Jest też promowana obecnie w Indiach, a w poprzednich latach oferowano go Polsce, Kanadzie i Korei Południowej.