Przejdź do serwisu tematycznego

Media: Włochy dokupią 24 Typhoony

Jak poinformowała redakcja portalu branżowego Janes, spółka BAE Systems potwierdziła toczący się proces dotyczący zakupu przez Włochy dodatkowych 24 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon.

We wtorek, 14 maja 2024, dziennikarz Gareth Jennings z redakcji portalu branżowego Janes, poinformował w mediach społecznościowych, że spółka BAE Systems potwierdziła toczący się proces dotyczący zakupu przez Włochy dodatkowych 24 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon.

8 listopada 2023 Gareth Jennings informował, że posiada informacje o planach zakupowych włoskiego rządu, ale wówczas nie otrzymał potwierdzenia od włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare Italiana) ani grupy Leonardo, która jest włoskim partnerem programu realizowanego przez konsorcjum Eurofighter (z udziałem ok. 36%). Teraz, współproducent samolotów z Wielkiej Brytanii potwierdził, że latem br. do włoskiego parlamentu trafi wniosek o sfinansowanie zakupu 24 samolotów bojowych.

Przypomnijmy, że 23 października 2020 Leonardo przekazała Ministerstwu Obrony Włoch ostatni z dotychczas zamówionych egzemplarzy Typhoonów w wersji Tranche 3A. Włoskie samoloty otrzymały oznaczenie Eurofighter F-2000A Typhoon.

Leonardo, wraz ze spółkami BAE Systems i Airbus Defence and Space (w Niemczech i Hiszpanii), są właścicielami konsorcjum Eurofighter, zarejestrowanego w Monachium, które odpowiada za projekt, budowę i produkcję samolotów bojowych / Zdjęcie: kpr. Joanna Wlazło, 22. Baza Lotnictwa Taktycznego

Aeronautica Militare Italiana dysponują 21 samolotami w obecnie najnowszej i najbardziej zaawansowanej wersji Tranche 3A, 47 w wersji Tranche 2 i 27 najstarszymi w wersji Tranche 1 – łącznie 95 (pierwotnie miało być 96 samolotów, ale jeden z nich uległ tragicznej w skutkach katastrofie 24 września 2017 w pobliżu miejscowości Terracina, leżącej 76 km na południe od Rzymu). Pierwsze włoskie Typhoony osiągnęły wstępną gotowość operacyjną 16 grudnia 2005. Są zgrupowane w sześciu eskadrach i wylatały ponad 80 tys. godzin (Włoskie Typhoony w Malborku).

Włochy dysponują ponadto 17 F-35A i 3 F-35B z 75 zamówionych dla wojsk lotniczych (oraz 3 z 15 F-35B dla marynarki wojennej – łącznie 90 egz.) oraz należą do międzynarodowego programu GCAP (Global Combat Air Programme) z Wielką Brytanią i Japonią, który ma na celu opracowanie samolotu bojowego 6. generacji.

Gdy ruszy nowy proces zakupowy, zapewne w wariancie Tranche 4, Włochy dołączą do Niemiec, które dokupiły 38 samolotów w tej wersji w programie Quadriga (wraz z 15 w wersji walki radioelektronicznej Eurofighter EK) oraz Hiszpanii z 20 egzemplarzami w programie Halcón (gdzie służą jako C.16 Tifón).

Przypuszczalnie zatem we Włoszech samoloty Tranche 4, podobnie jak w Niemczech, zastąpią najstarsze egzemplarze Tranche 1 o najmniejszych zdolnościach bojowych spośród wszystkich wersji (Wielka Brytania wycofa 20-25 Typhoonów Tranche 1 do 2025, ale nie ogłosiła zakupu nowych).

8 stycznia br., brytyjski dziennik Financial Times informował, że po 6 latach impasu władze niemieckie odblokowały sprzedaż 48 kolejnych samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon do Arabii Saudyjskiej. Brak jednak do tej pory potwierdzenia tych doniesień. Zainteresowanie wyrażała też ostatnio Turcja (40 egzemplarzy). Poza tym Typhoony trafiły do eksport do Austrii, Kuwejtu, Omanu i Kataru.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X