Przejdź do serwisu tematycznego

Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach

Lockheed Martin zbuduje w Indiach trzecie na świecie i pierwsze w Azji centrum serwisowe średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules.

13 lutego br. podczas otwarcia pięciodniowej 14. wystawy lotniczej Aero India 2023 w indyjskiej w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru w stanie Karnataka, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że zbuduje w Indiach trzecie na świecie i pierwsze w Azji centrum serwisowe średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules.

Zdjęcie: Lockheed Martin

Decyzję ogłosił podczas spotkania z dziennikarzami William L. Blair, wiceprezes i dyrektor wykonawczy spółki Lockheed Martin India. Powiedział, że będzie to tzw. ciężkie centrum naprawczo-serwisowe (Heavy Maintenance Repair Center), które będzie realizować generalne przeglądy strukturalne płatowców, jak i wprowadzać modyfikacje z pełną certyfikacją fabryczną, podobnie jak zakłady Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia. Takie centra istnieją tylko w Kanadzie (Cascade Aerospace w Abbotsford, Kolumbia Brytyjska) i Wielkiej Brytanii (Marshall Aerospace w Cambridge, Anglia).

Wojska lotnicze Indii (Bhartiya Vāyu Senā) dysponują 12 samolotami C-130J-30 Super Hercules (jeden uległ katastrofie 28 marca 2014) i są używane w połączonych operacjach specjalnych z wojskami lądowymi (Bhāratīyan Thalasēnā). Wkrótce rozpoczną się dostawy pierwszych z 56 lekkich samolotów transportowych Airbus C295. Jednak mimo to dowództwo poszukuje możliwości zakupu od 6 do 18 kolejnych średnich transportowców. Konkurentem dla Super Herculesa jest odrzutowy KC-390 Millenium, oferowany Indiom przez brazylijską spółkę Embraer (Indie sfinalizowały zakup 56 samolotów Airbus C295).

Poza wyżej wymienionymi, wojska lotnicze Indii dysponują obecnie w segmencie transportowym 103 średnimi An-32 (w tym 40 zmodernizowanymi An-32RE), 11 ciężkimi C-17A Globemaster III, 53 lekkimi Dornier Do28, 57 średnimi Hawker Siddeley HS 748M oraz 17 ciężkimi Ił-76MD. Do wycofania zaplanowano wszystkie HS 748M, które zostaną zastąpione przez C295 oraz Ił-76MD.

Podczas wystawy Aero India 2023Lockheed Martin nie tylko promuje Super Herculesa, ale także m.in. samoloty wielozadaniowe F-21, czyli zmodyfikowane F-16C/D Block 70 w programie zakupu 114 Multi-Role Fighter Aircraft (MRFA), średnie śmigłowce wielozadaniowe S-92/H-92 Superhawk, kolejne morskie śmigłowce MH-60R Seahawk (do 24 już zamówionych) czy przeciwpancerne pociski kierowane FGM-148F Javelin (Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R, Indie: Tejas zamiast samolotów zagranicznych?, Aero India 2019: F-21 dla Indii).

Spółka prezentuje demonstrator kabiny samolotu F-21 oraz pełnowymiarowe skrzydła z 74-procentowym udziałem ponad 70 lokalnych poddostawców, które wyprodukowała Lockheed Martin Aerostructures (TLMAL), spółka joint venture pomiędzy Tata Advanced Systems (TASL) i Lockheed Martin. TLMAL również jest jedynym dostawcą usterzenia ogonowego dla wszystkich ponad 190 dostarczonych C-130J (Pierwszy niemiecki KC-130J Hercules).

Ponadto, Lockheed Martin prowadzi rozmowy z Indyjską Organizacją Badań Kosmicznych ISRO (Indian Space Research Organisation) oraz lokalnymi start-upami z branży kosmicznej w sprawie współpracy w zakresie badań kosmicznych, w tym rozwoju satelitów, czujników, stacji naziemnych i rozwiązań dla misji w kosmosie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X