28 sierpnia indyjski dziennik Hindustan Times poinformował, że Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa ma na początku września zatwierdzić zakup dodatkowych dwóch samolotów dowodzenia i wczesnego ostrzegania A-50EI z izraelskimi radarami EL/W-2090 Phalcon za równowartość około 2 mld USD (7,4 mld zł) (Indie zamówiły ponad setkę HTT-40, 2020-08-14).

Indyjskie wojska lotnicze użytkują trzy samoloty dowodzenia i wczesnego ostrzegania A-50EI, które są zgrupowane w ramach 50. Eskadry w bazie lotniczej Agra w stanie Uttar Pradesh. Samoloty wykorzystują radary EL/W-2090 Phalcon, które są rozwinięciem EL/M-2075 i EL/W-2085 / Zdjęcie: Bhartiya Vāyu Senā

Indyjskie wojska lotnicze użytkują trzy samoloty dowodzenia i wczesnego ostrzegania A-50EI, które są zgrupowane w ramach 50. Eskadry w bazie lotniczej Agra w stanie Uttar Pradesh. Samoloty wykorzystują radary EL/W-2090 Phalcon, które są rozwinięciem EL/M-2075 i EL/W-2085 / Zdjęcie: Bhartiya Vāyu Senā

Plan zakupu został wcześniej przedstawiony przez ministerstwo obrony. Zgodnie z opublikowanymi informacjami, połowa kwoty zostanie przeznaczona na zakup w Rosji  samolotów transportowych Ił-76MD-90A, natomiast pozostała część na zakup radarów w Izraelu. Integracja nosicieli z radarami zostanie przeprowadzona w Indiach. Oczekiwany czas realizacji zamówienia to dwa-trzy lata (Zrobotyzowana linia produkcyjna Ił-76MD-90A, 2020-08-27).

Jest to druga próba zakupu dodatkowych systemów tego typu, które dołączą do trzech już użytkowanych oraz dwóch Embraer ERJ-145AEW Netra. Pod koniec stycznia ub. r. Indie otrzymały zgodę władz Izraela na zakup tychże radarów za 800 mln USD (2,96 mld zł). Jednak na początku maja tego samego roku Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa odesłał wniosek resortu obrony do doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego Ajita Dovala z prośbą o wyjaśnienie konieczności takiego zakupu. W międzyczasie, w lutym 2019, dyrektor generalny rosyjskiej Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK) Jurij Slusar poinformował, że Rosja jest gotowa zmodernizować indyjskie samoloty A-50EI (Indyjski nalot w Pakistanie, 2019-02-26).

Według komentatorów, decyzję o ponownym rozpatrzeniu wniosku o zakup dodatkowych samolotów A-50EI podyktowana została kryzysem w relacjach na linii z Chinami, który przerodził się w zbrojne potyczki w regionie Ladakh, począwszy od 5 maja br. Wcześniej, 2 lipca br. zaakceptowano zakup 33 samolotów bojowych za równowartość 2,4 mld USD (9,13 mld zł), w tym 21 MiG-29 w Rosji (oraz modernizację 59 eksploatowanych MiG-29UPG) oraz 12 Su-30MKI, które zostaną zmontowane na licencji przez HAL (Hindustan Aeronautics Limited) (Indyjskie embargo na import broni, 2020-08-11).

Analiza
W 2004 w ramach umowy trójstronnej pomiędzy Indiami a Rosją i Izraelem, rząd w New Delhi zakupił trzy samoloty dowodzenia i wczesnego ostrzegania oznaczone jako A-50EI. Umowa zakładała zabudowę trzech samolotów transportowych Ił-76TD (z czterema silnikami turbowentylatorowymi Awiadwigatiel PS-90A-76 o ciągu 142 kN każdy) z radarami EL/W-2090 Phalcon o zasięgu instrumentalnym 400 km, opracowanymi przez spółkę ELTA Systems, wchodzącą w skład IAI (Israel Aerospace Industries).

Pierwszy z nich o nr seryjnym 94-02 i taktycznym KW3551 oblatano 29 listopada 2007 z lotniska przyzakładowego Taganrogowskiego Lotniczego Kompleksu Naukowo-Technicznego (TANTK) im. G.R. Berijewa w Taganrogu, a w maju 2009 wszedł do służby w indyjskich wojskach lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Drugi samolot (94-03, KW3552) oblatano 11 stycznia 2009 i dostarczono w marcu 2010. Z kolei trzeci samolot (94-04, KW3553) wzbił się w powietrze 9 czerwca 2010 i został dostarczony w lutym 2011. Co ciekawe, już wówczas strona indyjska była zainteresowana zakupem kolejnych trzech samolotów w przyszłości.