26 sierpnia rosyjski holding Rostiech poinformował, że w zakładach należącej do Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK spółki ZOA Awiastar-SP w Uljanowsku uruchomiono pierwszą zrobotyzowaną linię produkcyjną ciężkich samolotów transportowych Ił-76MD-90A, gdzie w ramach testów zmontowano już pierwszy kadłub (Pierwszy Tu-95MSM oblatany, 2020-08-24).
Nowa linia montażowa samolotów IŁ-76MD-90A składa się z dziesięciu stanowisk zrobotyzowanych wraz z pulpitami sterowania – dwupiętrowych stacji dokowania i zespołu zautomatyzowanych suwnic z wciągarkami
Pierwszy zastępca dyrektora generalnego OAK i dyrektor zarządzający ZOA Awiastar-SP, Siergiej Jarkowoj, wyjaśnił, że uruchomienie nowej linii produkcyjnej w uljanowskich zakładach jest wydarzeniem przełomowym z punktu widzenia technologii produkcji tak dużych samolotów. Jest to pierwszy przypadek, kiedy montaż w większości odbywa się bez udziału ludzi, a zastosowanie technologii robotycznych i cyfrowych zmniejszy pracochłonność oraz czasochłonność (Prezentacja prototypu Ił-112W, 2018-11-29).
Dodał, że wprowadzenie nowego procesu technologicznego i unowocześnienie zaplecza produkcyjnego w zakładach ZOA Awiastar-SP przyczyni się do zwiększenia produkcji seryjnej i osiągnięcia tempa montażu dwunastu samolotów Ił-76MD-90A rocznie (a docelowo nawet osiemnastu), co pozwoli na terminowe wywiązywanie się z zobowiązań wobec zamawiających. W porównaniu do dotychczas stosowanej tradycyjnej technologii montażu kadłubów, zautomatyzowana linia produkcyjna zmniejsza pracochłonność o prawie 40% oraz czterokrotnie skraca czas montażu końcowego samolotu (Berijew opatentował laser lotniczy, 2020-03-11).
Nowa linia montażowa składa się z dziesięciu stanowisk zrobotyzowanych, wyposażonych w pulpity sterowania. Oddzielne elementy kadłuba są dostarczane na pierwsze stanowisko wprost z montażowni.
Stanowisko składa się ze dwupiętrowej stacji dokującej elementy kadłuba i zespołu zautomatyzowanych suwnic z wciągarkami, składających się z dwunastu kolumn pozycjonujących o nośności 16 t każda.
Kadłub jest przenoszony do kolejnych stanowisk, gdzie montowane są poszczególne elementy wyposażenia. / Zdjęcia: OAK
Dokowanie kadłuba odbywa się w trybie automatycznym za pomocą laserowego systemu pomiarowego. Następnie zadokowany kadłub jest przenoszony na kolejną stację, gdzie kontynuowane są prace, takie jak montaż układów hydraulicznych. Na kolejnych etapach montowana jest elektryka, dźwigar wraz ze skrzydłami oraz ogon. Następnie płatowiec jest opuszczany na własne podwozie i w kolejnych etapach mocowane są cztery silniki turbowentylatorowe Awiadwigatiel PS-90A-76 o ciągu 142 kN każdy oraz testowane są systemy pokładowe.
W październiku 2012 ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło 39 płatowców modernizowanych Ił-76MD-90A (nazwa producenta: Ił-476) za 2,1 mld USD. Miały one służyć do zabudowany samolotów transportowych (prototyp oblatano na początku października 2012, a pierwszy seryjny Ił-76MD-90A 7 listopada 2018) i wyspecjalizowanych: powietrznych tankowców Ił-78MD-90A (pierwszy oblatano 25 stycznia 2018) oraz samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Berijew A-100 Premier (pierwszy oblatano 18 listopada 2017).
W 2019 dostarczono Siłom Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji pierwsze trzy seryjne Ił-76MD-90A. 24 marca 2020 poinformowano o przekazaniu ośmiu kolejnych. Równolegle, starsze samoloty Ił-76 modernizowane są do standardu Ił-76MD-M, które współdzielą wiele elementów wyposażenia z Ił-76MD-90A – oprócz silników, gdyż zdecydowano się zachować zespół napędowy złożony z silników Sołowiew D-30KP, poddany jedynie modyfikacjom.