27 listopada lokalne media poinformowały, że Ministerstwo Obrony Hiszpanii wskazało szwajcarską spółkę Pilatus Aircarft jako preferowanego oferenta w przetargu na następcę odrzutowych samolotów szkolenia podstawowego CASA C.101EB Aviojet.

Pilatus PC-21 wszedł jak dotąd na wyposażenie wojsk lotniczych Arabii Saudyjskiej, Australii, Francji, Jordanii, Kataru, Singapuru, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Od 2002 zbudowano  211 egzemplarzy / Zdjęcie: Pilatus Aircraft

Pilatus PC-21 wszedł jak dotąd na wyposażenie wojsk lotniczych Arabii Saudyjskiej, Australii, Francji, Jordanii, Kataru, Singapuru, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Od 2002 zbudowano 211 egzemplarzy / Zdjęcie: Pilatus Aircraft

Turbośmigłowy model PC-21 pokonał kontroferty brazylijskiego Embraera z EMB-314 Super Tucano i amerykańskiego Beechcrafta z T-6 Texan II. 24 nowo wyprodukowane samoloty będą kosztować 204,75 mln EUR (882,57 mln zł).

Umowa, która wkrótce zostanie podpisana, przewiduje dostawę również czterech symulatorów lotu i kabiny oraz pakiet szkoleniowy dla instruktorów, części zamienne i wsparcie techniczne. Samoloty staną się częścią zintegrowanego systemu szkoleniowego pilotów akademii wojsk lotniczych AGA (Academia General del Aire) w San Javier. Budżet zamówienia opiewał na 225 mln EUR (969,85 mln zł).

Wstępna gotowość do realizacji szkoleń została zaplanowana na 2021. Do tego czasu Pilatus Aircraft został zobowiązany do dostarczenia co najmniej sześciu samolotów, jednego symulatora oraz do przeszkolenia ośmiu instruktorów. 

Wojska lotnicze (Ejército del Aire) dysponują 41 dwumiejscowymi samolotami szkolnymi E.26 Tamiz (lokalne oznaczenie chilijskich ENAER T-35 Pillán), które zostały dostarczone począwszy od 1987. Na następcę oczekuje z kolei 19 odrzutowych F-5M, ale w tym wypadku wymagany jest zakup samolotów naddźwiękowych szkolenia zaawansowanego (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe, 2018-03-23).

Napędzane pojedynczym silnikiem turbinowym Honeywell (wcześniej Garrett) TFE731-5-1J, samoloty C.101EB Aviojet weszły na wyposażenie wojsk lotniczych 17 marca 1980, otrzymując lokalne oznaczenie Mirlo. Początkowo zakupiono ich 88 egzemplarzy, ale dwa z nich uległy wypadkom: 20 czerwca 2011 i 2 maja 2012. W służbie pozostają 64 samoloty.

Opis
Pilatus PC-21 jest napędzany pojedynczym silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney Canada PT6A-68B o mocy 1600 KM. Pozwala on rozwinąć prędkość maksymalną 685 km/h i zasięg 1333 km. Dwuosobowy samolot ma 11,233 m długości, 9,108 m rozpiętości skrzydeł i 3,74 m wysokości. Masa własna wynosi 2270 kg, a maksymalna masa startowa to 4250 kg. Samolot może zostać przystosowany do przenoszenia uzbrojenia powietrze-ziemia o masie 1150 kg na czterech węzłach podskrzydłowych i jednym podkadłubowym.