21 września indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) zatwierdził zakup kolejnych 36 francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale B/C (F3R) dla wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Decyzja została ogłoszona krótko po odebraniu pierwszego egzemplarza z puli  36 samolotów tego typu (z opcją na 18 kolejnych), zamówionych 23 września 2015 za 7,8 mld EUR (32,75 mld zł) (Francja zamawia Rafale F4, 2019-01-14).

Decyzja DAC i akceptacja rządu pozwoli na zwiększenie liczebności indyjskich Rafale do 72, dzięki czemu Indie będą drugim największych ich użytkownikiem po Francji. Co ciekawe, we wrześniu 2016 pojawiła się informacja o planach dostosowania samolotów do przenoszenia broni jądrowej około 2030, gdy wycofane zostaną Mirage 2000. Na zakup francuskich samolotów zdecydowały się także Egipt i Katar / Zdjęcie: Dassault Aviation

Decyzja DAC i akceptacja rządu pozwoli na zwiększenie liczebności indyjskich Rafale do 72, dzięki czemu Indie będą drugim największych ich użytkownikiem po Francji. Co ciekawe, we wrześniu 2016 pojawiła się informacja o planach dostosowania samolotów do przenoszenia broni jądrowej około 2030, gdy wycofane zostaną Mirage 2000. Na zakup francuskich samolotów zdecydowały się także Egipt i Katar / Zdjęcie: Dassault Aviation

 

Według lokalnych mediów kolejny kontrakt międzyrządowy zostanie podpisany na początku 2020. 19 września pierwszy z wcześniej zakontraktowanych samolotów o nr bocznym RB-01 został odebrany przez indyjskich oficjeli w zakładach montażowych Dassault Aviation przy lotnisku Bordeaux-Mérignac w departamencie Żyronda. Stronę indyjską reprezentowali dowódca wojsk lotniczych marszałek Birender Singh Dhanoa, jego zastępca marszałek Vivek Ram Chaudhary, który zasiadł za sterami samolotu oraz minister obrony Rajnath Singh.

Samolot zostanie przeniesiony do macierzystej bazy lotniczej Ambala w stanie Hariana 8 października, gdzie nastąpi oficjalne wejście do służby w Bhartiya Vāyu Senā. Z kolei wstępna gotowość operacyjna pierwszych odebranych samolotów zostanie ogłoszona w połowie 2020. Dostawy pierwszej partii zakończą się w kwietniu 2022 (Ostatni Globemaster III dla Indii, 2019-08-27).

10 września w bazie Ambala, leżącej około 220 km na wschód od granicy z Pakistanem, odtworzono 17. Eskadrę Golden Arrows, która jako pierwsza otrzyma nowe samoloty. Eskadra, wchodząca w skład Zachodniego Dowództwa Powietrznego, istniała w latach 1955-2016 użytkując w swojej historii śmigłowe samoloty Harvard-II B (T-6 Texan) oraz odrzutowe de Havilland Vampire, Hawker Hunter i MiG-21bis. W dalszej kolejności indyjskie Rafale trafią również do bazy lotniczej Hasimara w Bengalu Zachodnim, co ogłoszono 14 lipca 2018. Trwają tam obecnie prace modernizacyjne infrastruktury naziemnej (Indie wycofają MiG-21 Bison, 2019-08-22; Koniec indyjskich Jaguarów?, 2019-08-21).

Analiza
Jednocześnie, Lockheed Martin lobbuje w Indiach na rzecz zakupu specjalnie oferowanego F-21, będącego rozwinięciem F-16C/D Block 70/72 (wcześniej oferowano F-16IN Block 70/72 Super Viper), z kolei Boeing zaoferował najnowsze F/A-18E/F Super Hornet Block III. W ostatnim czasie pojawiły się informacje o planach zakupu kolejnych pakietów modernizacyjnych dla 18 Su-30MKI o wartości nawet 1,1 mld USD (4,26 mld zł) oraz planów modernizacji obecnie eksploatowanych 272 samolotów tego typu. New Delhi rozważa także odkupienie od Rosji 21 nieukończonych MiG-29, które miałyby zostać zbudowane w standardzie MiG-29UPG (Aero India 2019: F-21 dla Indii, 2019-02-21; Indie zamówiły 1000 rosyjskich pocisków, 2019-08-04).