24 lipca oficjalne źródła wojsk lotniczych Indii (Bhāratīya Vāyu Senā) potwierdziły, że do końca 2018 we Francji, Wielkiej Brytanii i Omanie zostaną zakupione płatowce, części zamienne i podzespoły samolotów myśliwsko-bombowych SEPECAT Jaguar w celu wsparcia liczącej około 120 egzemplarzy rodzimej floty złożonej z wersji IS/IB/IM.

Indyjskie wojska lotnicze jako jedyny obecnie użytkownik, dysponują flotą około 120 samolotów myśliwsko-bombowych SEPECAT Jaguar w wersjach IS, IB i IM, które przechodzą modernizację do standardu DARIN III. /Zdjęcie: USAF

Indyjskie wojska lotnicze jako jedyny obecnie użytkownik, dysponują flotą około 120 samolotów myśliwsko-bombowych SEPECAT Jaguar w wersjach IS, IB i IM, które przechodzą modernizację do standardu DARIN III. /Zdjęcie: USAF

Po zawarciu porozumienia z Francją na dostawę wycofanych ze służby 31 Jaguarów za darmo (nie licząc kosztów transportu), rząd w New Delhi otrzymał również dwa samoloty tego typu w wersji GR3A w Omanie wraz z ośmioma silnikami Rolls-Royce Adour i 3500 zestawami części zamiennych. Zakupiono także dwa samoloty w wersji szkolno-bojowej wraz z 619 zestawami części zamiennych w Wielkiej Brytanii za 28 mln INR (1,5 mln zł). Negocjacje rozpoczęły się w 2017. Pozyskane w ten sposób płatowce, części zamienne i podzespoły pozwolą na utrzymanie własnej floty do 2034 (Indie wycofują się z programu FGFA, 2018-04-22).

Indyjskie wojska lotnicze pozostają jedynym użytkownikiem samolotów myśliwsko-bombowych SEPECAT Jaguar od 1979, użytkując około 120 egzemplarzy w sześciu eskadrach w wersjach IS (jednomiejscowa), IB (dwumiejscowa), IM (jednomiejscowa morska). Z łącznie 550 wyprodukowanych samolotów, Indie zakupiły, a później także wyprodukowały nieco ponad 160 z nich. Francja wycofała ostatnie egzemplarze w czerwcu 2001, Wielka Brytania w maju 2007, natomiast Oman w sierpniu 2014. W poprzednich latach części zamienne dla Indii dostarczały Oman, Nigeria i Ekwador.

Indyjska flota przechodzi obecnie proces modernizacji do standardów DARIN II i III (Display Attack Ranging Inertial Navigation), którą ogłoszono w 2009 (w 2013 rozpoczęto prace). W ramach DARIN III zaplanowano m.in. wymianę stacji radiolokacyjnej Agave na izraelską AESA typu Elta EL/M-2052, instalację nowej awioniki i przyrządów w kokpicie. Zaplanowano także wymianę silników na Honeywell F125IN, które zwiększą ich osiągi. Pierwsze dwa Jaguar IB zostały oblatane w listopadzie 2016, natomiast 11 sierpnia 2017 pierwszy Jaguar IS Indyjski przetarg na samoloty, 2018-04-09).

W ostatnich latach doszło do czterech wypadków z udziałem tych samolotów wersji jednomiejscowej: 1 sierpnia 2014, 5 marca 2015, 13 września 2016 i 5 czerwca 2018 oraz pojedynczego wersji dwumiejscowej 3 października 2016. W większości przypadków indyjskim pilotom udało się bezpiecznie katapultować, jedynie w wyniku najnowszej katastrofy odnotowano ofiarę śmiertelną.