Przejdź do serwisu tematycznego

Agencja Uzbrojenia zamówiła kolejne zestawy samozaładowcze Multilift MK IV

Agencja Uzbrojenia zawarła umowę z Jelcz na dostawę 200 pojazdów Jelcz 862 z systemem samozaładowczym Multilift MK IV i przyczepą do transportu kontenerów PK-2-24t.

https://x.com/AgencjaUzbr/status/1793613274816065996W środę, 22 maja 2024, Agencja Uzbrojenia w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej zawarła umowę z wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółką Jelcz na dostawę 200 pojazdów Jelcz P862D.43 z systemem samozaładowczym Multilift MK IV i przyczepą do transportu kontenerów PK-2-24t za kwotę ok. 837 mln zł. Umowa obejmuje dostawę 105 pojazdów w ramach części gwarantowanej i 95 w ramach prawa opcji w latach 2024-2027.

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

Polska spółka przemysłu zbrojeniowego dostarczy nowe pojazdy dla Wojska Polskiego. Wczoraj Agencja Uzbrojenia podpisała umowę, o wartości ok. 837 mln zł, ze spółką Jelcz z Grupy PGZ, na dostawę 200 samochodów Jelcz z systemem samozaładowczym Multilift MK IV i przyczepą do transportu kontenerów – napisał na platformie społecznościowej X Paweł Bejda, sekretarz stanu w MON odpowiedzialny za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego.

Ostatnią umowę w tej sprawie podpisał ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON, 8 maja 2020. Kontrakt o wartości 77,5 mln zł brutto obejmował dostawę 36 zestawów w ramach zamówienia podstawowego, a opcja za kolejne 21,5 mln zł brutto obejmuje dodatkowe 10 zestawów. Wówczas dostawcą była spółka Cargotec Poland.

Poprzednia umowa o wartości 94,96 mln zł brutto została podpisana z Cargotec Poland 2 kwietnia 2019. Dotyczyła dostawy 27 zestawów z opcją na 20 kolejnych. Wcześniej, 27 kwietnia 2018 podpisano umowę o wartości 89,6 mln zł brutto na wznowienie dostaw. Do tej pory, uwzględniając realizację opcji, dostarczono maksymalnie 247 zestawów.

Można zatem przypuszczać, że spółka będzie poddostawcą w najnowszej umowie. Oprócz tego, Cargotec Poland z Jawczyc k. Ożarowa Mazowieckiego był też dostawcą żurawi dużego udźwigu Hiab 855 EP-5 posadowionych na tym samym podwoziu Jelcza.

Zdjęcie: Paweł Bejda via X

Opis

Jelcz P862D.43 o układzie napędowym 8×6, wyposażony w samozaładowczy systemem hakowy Multilift MK IV jest pojazdem specjalistycznym, przeznaczonym do transportu palet umieszczonych na specjalnej, trzyosiowej platformie ładunkowej PK 2-24-t dla kontenerów typu flat rack. Masa własna podwozia to 12,3 t, ładowność dopuszczalna 18,17 t, dopuszczalna masa całkowita (dmc) to 30,5 t. Pojazd ma 9,41 m długości, 2,55 m szerokości i 3,15 m wysokości.

Udźwig systemu hakowego Multilift Mk IV pozwala na podnoszenie ładunków o maksymalnej masie 16,5 t z możliwością pracy przy poprzecznym pochyleniu terenu nie przekraczającym 50 stopni. Przyczepa PK 2-24t umożliwia transport jednego kontenera 20” lub dwóch kontenerów 10”, nadwozi wymiennych kl. C, platform ładunkowych lub kontenerów hakowych o długości nie przekraczającej 6,65 m. Przyczepa ma zbiorniki powietrzne i podnośniki pneumatyczne, a także została przystosowana do przewozu materiałów niebezpiecznych.

Warto zauważyć, że do przenoszenia i transportu za pomocą samozaładowczego systemu hakowy Multilift MK IV będzie dostosowany kontenerowy Mobilny System Przechowywania Uzbrojenia (MSPU), którego zakupem w liczbie 216 egzemplarzy jest zainteresowana Agencja Uzbrojenia.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Jeszcze bardziej kompaktowa wersja radaru Saab Giraffe 1X

Podczas nadchodzących targów Eurosatory 2024 w Paryżu, szwedzka spółka Saab Defence and Security zaprezentuje jeszcze bardziej kompaktową wersję radiolokatora Giraffe 1X…

Leopard 2A8: Sukces w Norwegii, fiasko we Włoszech

Niemiecko-francuska grupa KNDS porozumiała się z norweską spółką Ritek w sprawie uruchomienia produkcji licencyjnej Leopardów 2A8NO, natomiast negocjacje w tej sprawie z włoską spółką Leonardo…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X