2 grudnia europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że rząd Mali zamówił drugi lekki samolot transportowy C295W, który zostanie dostarczony w przyszłym roku. Umowa obejmuje również zintegrowany pakiet wsparcia logistycznego wraz z częściami zamiennymi dla obu samolotów oraz szkolenie załóg lotniczych i mechaników.

Wariant C295W wyposażono w ulepszone silniki oraz winglety. Został ujawniony w 2013 / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Wariant C295W wyposażono w ulepszone silniki oraz winglety. Został ujawniony w 2013 / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Złożone przez władze Republiki Mali zamówienie stanowi odpowiedź na pilną potrzeb posiadania stałej zdolności do wykonywania błyskawicznych przewozów lotniczych, wspierających operacje i działania na rzecz rozwoju odizolowanych obszarów w północnych regionach kraju.

Bernhard Brenner, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Airbus Defence and Space, powiedział, że kolejne zamówienie świadczy o doskonałych możliwościach i osiągach samolotów. Dodał, że C295  staje się w Afryce standardowym samolotem transportowym XXI wieku. Dotychczas państwa tego regionu zamówiły 37 egzemplarzy: Algieria, Angola, Egipt, Ghana, Gwinea Równikowa, Wybrzeże Kości Słoniowej i Burkina Faso (C295M dla Wybrzeża Kości Słoniowej, 2019-01-25).

Pierwszy egzemplarz, również w wersji C295W, został zamówiony przez Mali w lutym 2016 i dostarczony w grudniu tego samego roku do eskadry transportowej wojsk lotniczych (Armée de l’air du Mali) w 101. bazie lotniczej Bamako-Senou (Base Aerienne 101 Bamako-Senou). Samolot ten w ciągu mniej niż czterech lat użytkowania spędził w powietrzu 1770 godzin, przewożąc łącznie ponad 38 tys. pasażerów i 900 t ładunku.

Armée de l’air du Mali mają na wyposażeniu także 9 samolotów myśliwskich (które jednak są uziemione na stałe), a także transportowe Alenia SF-260, Britten-Norman BN-2 Islander, Harbin Y-12, dwa Basler BT-67 oraz kilka An-2, An-24 i An-26. W czerwcu 2015 zamówiono sześć lekkich samolotów uderzeniowych Embraer A-29 Super Tucano.