17 lipca Air Force Life Cycle Management Center, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało 10-letnią umowę o wartości 15 mld USD (58,89 mld zł) ze spółką Lockheed Martin na dalsze wsparcie eksploatacji samolotów transportowych C-130J Super Hercules, będących w wyposażeniu wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) oraz użytkowników eksportowych.

Do lutego 2018 czterechsetny egzemplarz C-130J Super Hercules został dostarczony do 18. użytkownika na świecie / Zdjęcie: Lockheed Martin

Do lutego 2018 czterechsetny egzemplarz C-130J Super Hercules został dostarczony do 18. użytkownika na świecie / Zdjęcie: Lockheed Martin

Umowa obejmuje prace rozwojowe, integrację, modyfikację oraz wszystkie czynności produkcyjne związane ze wszystkimi wariantami C-130J. Będzie realizowana w formule IDIQ (Indefinite Delivery/Indefinite Quantity), co oznacza wykonanie nieokreślonej liczby usług przy niesprecyzowanych warunkach. Prace będą prowadzone w zakładach Marietta w Georgii z terminem ich realizacji do 16 lipca 2030 (BAE dostarczy systemy ochrony dla KC-130J, 2020-05-19). 

Ze środków budżetu obronnego NDAA na lata fiskalne 2018 i 2019, w chwili zawarcia umowy wydzielono 3,3 mln USD (12,96 mln zł). W najbliższych miesiącach nastąpi podpisanie kolejnych umów wykonawczych pomiędzy Departamentem Obrony a Lockheed Martinem, gdyż w ubiegłym roku federalne ministerstwo obrony Niemiec zamówiło sześć samolotów (trzech transportowe C-130J-30 i trzy powietrzne tankowce KC-130J), a w bieżącym pięć C-130J-30 – resort obrony Nowej Zelandii (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09, Nowa Zelandia potwierdza zakup Super Herculesów, 2020-06-07). 

Z kolei 27 grudnia 2019 podpisano aneks na ponad 3 mld USD (11,78 mld zł) na realizację dostaw 50 płatowców Super Herculesów dla amerykańskich sił zbrojnych (USA zamówiły 50 Super Herculesów, 2020-01-15, Pierwszy KC-130J dla Francji, 2019-09-21).

Opis

Prototyp C-130J Super Hercules został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie znajduje się od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. Samoloty C-130J, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin.

W porównaniu z C-130 Hercules, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa.

Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. KC-130J to model ze zintegrowanym systemem tankowania w locie. Konfiguracja C-130J-SOF zawiera wyposażenie, czujniki i uzbrojenie, przeznaczone do realizacji operacji specjalnych. Z kolei cywilny LM-100J to najnowsza konfiguracja, która otrzymała certyfikat typu od Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w listopadzie 2019.