4 kwietnia koncern Boeing poinformował o oblocie pierwszego prototypu zmodernizowanego ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II. Kontrakt o wartości 276 mln USD (1,055 mld zł) na budowę i testy trzech prototypów został przyznany przez Departament Obrony USA 28 lipca 2017. Program modernizacyjny, który obejmie także kolejny wariant CH-47H Block III, ma pozwolić na wydłużenie łącznego czasu eksploatacji tego typu wiropłatów przez US Army do ponad 100 lat.

 Prace modernizacyjne obejmą łącznie 542 wiropłaty, w tym 473 CH-47F Block I i 69 MH-47G Block I / Zdjęcie: Boeing

Prace modernizacyjne obejmą łącznie 542 wiropłaty, w tym 473 CH-47F Block I i 69 MH-47G Block I / Zdjęcie: Boeing

Oblot miał miejsce na lotnisku przyzakładowym Boeinga w Ridley Park koło Filadelfii w Pensylwanii, gdzie trwał jego montaż. Po serii wstępnych prób, prototyp zostanie przekazany do ośrodka badawczo-rozwojowego w Mesa w Arizonie, gdzie z udziałem przedstawicieli Departamentu Obrony rozpoczną się szczegółowe testy. W najbliższych miesiącach do ośrodka trafią pozostałe dwa prototypy. Zgodnie z harmonogramem, US Army ma odebrać pierwsze śmigłowce w 2023 (Kolejne Chinooki dla RAF, 2018-10-22).

Pakiet modernizacyjny będzie obejmował także nowy wariant MH-47G Block II, który jest przeznaczony dla 160. Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych, podlegającego dowództwu operacji specjalnych (US SOCOM). Obecnie trwa produkcja czterech prototypów, a prace obejmą łącznie 69 wiropłatów. Istotne jest to, że oblatany CH-47F Chinook Block II jest wyposażony w klasyczne łopaty wirnika. Trwają bowiem jeszcze prace nad udoskonaleniem kompozytowych śmigieł o skośnych końcówkach (Advanced Chinook Rotor Blades), których pierwsze testy zakończono w styczniu 2017. Zapewnią udźwig zwiększony o 681 kg (Opancerzenie australijskich CH-47F, 2018-07-09).

Pierwszy etap modernizacji, który już się rozpoczął, objął aktualizację 394 CH-47D do wersji CH-47F Block I. Dzięki temu w pierwszej połowie lat 2020. US Army będzie mieć na wyposażeniu 473 CH-47F Block I. Po 2025 rozpocznie się wdrażanie CH-47F Block III z nowymi silnikami turbowałowymi FATE (Future Affordable Turbine Engine) o mocy 6000 KM i wydłużonym kadłubem, co pozwoli na utrzymanie śmigłowców w eksploatacji do lat 2060. (pierwsze warianty produkcyjne CH-47 weszły na wyposażenie US Army w 1962). W połowie lat 2030. rozpocznie się stopniowe zastępowanie przez ciężkie śmigłowce nowej generacji, które powstaną w ramach programu Future Vertical Lift – Heavy (FVM-H) (Pierwsze Chinooki dla Indii, 2019-02-11).

Opis
CH-47 Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy. Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).