16 maja 2018 Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o przesłaniu zapytania ofertowego do holdingu Wiertalioty Rossii, należącego do Korporacji Rostiechnołogie dotyczącego dostaw i montażu w Indiach łącznie 200 lekkich śmigłowców wielozadaniowych Ka-226T.

W połowie kwietnia 2018 Indie ostatecznie zatwierdziły konfigurację techniczną dla lekkich śmigłowców wielozadaniowych Ka-226T / Zdjęcie: Wiertalioty Rossii

W połowie kwietnia 2018 Indie ostatecznie zatwierdziły konfigurację techniczną dla lekkich śmigłowców wielozadaniowych Ka-226T / Zdjęcie: Wiertalioty Rossii

Rząd w New Delhi chce aby większość z zamówionych śmigłowców została zbudowana przez spółkę joint venture, w której udziały mają mieć WiertaliotyRossii i państwowa korporacja Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Zapytanie ofertowe (Request For Proposals) obejmuje sześćdziesiąt wiropłatów, które miałyby zostać zmontowane i dostarczone przez zakłady lotnicze UUAZ z Ułan Ude, natomiast kolejne sto czterdzieści w nowych zakładach w Tumkur w stanie Karnataka. Łączna wartość zamówienia jest szacowana na 260 mld INR (13,92 mld zł).

RFP, przesłane stronie rosyjskiej na kilka dni przed informacją resortu obrony, zawiera ogólne wymagania dotyczące śmigłowców, ich liczby, terminów dostaw, pakietu serwisowego oraz wsparcia. New Delhi zakłada, że 135 śmigłowców trafi do lotniczego korpusu wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā), natomiast 65 do wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Przewiduje się, że ostateczna umowa zostanie podpisana do końca 2018. Śmigłowce Kamowa zastąpią przestarzałe wiropłaty Cheetah (80 egz.) i Chetak (46 egz.).

Analiza
Ka-226T mają byļ wykorzystywane do prowadzenia misji obserwacji i zwiadu, transportu żołnierzy i zaopatrzenia, kierowania ogniem artyleryjskim, reagowania kryzysowego, wspierania śmigłowców szturmowych i zwalczania nieprzyjacielskich statków powietrznych pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze.

Strona rosyjska zaoferowała model Ka-226T w wersji pokładowej również indyjskiej marynarce wojennej (Bhāratīya Nau Senā). Hindusi chcą pozyskać nowe wiropłaty, przeznaczone do operacji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), antyterrorystycznych, humanitarnych, dozoru i wskazywania celów dla okrętów wojennych.

Program RSH, mający na celu pozyskanie początkowo 197 nowych śmigłowców, rozpoczął się w połowie pierwszej dekady lat 2000. W tym czasie był wielokrotnie zawieszany i wznawiany. Odrzucono m.in. ofertę na Eurocopter AS550C3 Fennec, a do podpisania umowy miało pierwotnie dojść do końca 2007.

Informacja o przesłaniu RFP stronie rosyjskiej pojawiła się kilka tygodni po wycofaniu się wojsk lotniczych i krajowych partnerów przemysłowych z realizowanego wspólnie z Moskwą programu budowy myśliwca 5. generacji FGFA (Indie wycofują się z programu FGFA, 2018-04-22). Wcześniej przesłano zapytanie o informację (RFI) w sprawie pozyskania 110 nowych samolotów bojowych, które zastąpią w linii przestarzałe MiG-21bis i MiG-27ML (Indyjski przetarg na samoloty, 2018-04-09).