6 marca 4. Eskadra 1. Skrzydła Operacji Specjalnych (4th Special Operations Squadron, 4th SOS) z bazy lotniczej Hurlburt Field na Florydzie odebrała pierwszy z 37 zmodernizowanych samolotów wsparcia powietrznego Lockheed Martin AC-130J Ghostrider Block 30. Konfiguracja samolotu jest modyfikacją wcześniejszej odmiany Block 20. Ma zastąpić w linii 17 AC-130U Spooky II i 12 AC-130W Stinger II, które zostaną wycofane do 2021.
4. Eskadra 1. Skrzydła Operacji Specjalnych odebrała pierwszy z 37 zmodernizowanych samolotów wsparcia powietrznego Lockheed Martin AC-130J Ghostrider Block 30
W obecnie wykorzystywanym Block 20 występują problemy z układem kierowania ogniem artyleryjskim, co skutkowało ograniczeniem szybkostrzelności pokładowej 30-mm armaty automatycznej GAU-23/A Bushmaster II. Opracowanie pakietu Block 30 ma rozwiązać powyższe mankamenty.
Modyfikacje AC-130J w ramach pakietu Block 30 objęły awionikę, oprogramowanie kierowania ogniem, wyposażenie optoelektronicznego i nawigacyjne / Zdjęcia: AFSOC
Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (Air Force Special Operations Command, AFSOC) nie ujawniło specyfikacji wersji Block 30, ale wiadomo, że zmiany dotyczyły awioniki, oprogramowania kierowania ogniem, wyposażenia optoelektronicznego (w tym pracującego w podczerwieni) oraz nawigacyjnego (w tym radaru z syntetyczną aperturą). Wiadomo także, że przeprojektowano układ stabilizacji uzbrojenia.
Analiza
Poza wspomnianą armatą GAU-23/A, w ramach tzw. pakietu precyzyjnego uderzenia (Precision Strike Package, PSP) na uzbrojenie samolotu składa się 105-mm haubica M102 i pociski rakietowe AGM-176 Griffin lub bomby szybujące GBU-44/B Viper Strike wystrzeliwane z wyrzutni Gunslinger umieszczonej na rampie załadunkowej. Dodatkowo, na dwóch podskrzydłowych węzłach uzbrojenia samolot może przenosić do 8 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire lub bomb kierowanych GBU-39/B SDB i GBU-53/B SDB II. Zgodnie z informacjami AFSOC z marca 2017, wkrótce rozpoczną się testy integracji bliżej nieokreślonych systemów broni laserowej z AC-130J.
Prototyp AC-130J Ghostrider został oblatany w lutym 2014, a następnie na początku sierpnia 2015 przekazany Siłom Powietrznym. Wariant został opracowany w celu wypełnienia luki powstałej po wycofaniu w maju 2015 AC-130H Spectre. Przekazany właśnie wojsku samolot w wariancie Block 30 przejdzie teraz 12-miesięczny testy, które mają sprawdzić poprawność wprowadzonych modyfikacji, po czym na początku 2020 nastąpi debiut operacyjny.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.