5 czerwca minister obrony Nowej Zelandii Ron Mark, podczas wizyty na lotnisku Whenuapai, będącym częścią bazy lotniczej RNZAF Auckland, potwierdził zakup pięciu średnich, zmodernizowanych samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. Nowe samoloty zastąpią obecnie eksploatowane C-130H(NZ) Hercules w stosunku 1:1, które weszły do służby w latach 1965-1969 w 40. Eskadrze RNZAF (królewskich wojsk lotniczych).

Wybór C-130J-30 Super Hercules, ogłoszony pierwotnie 11 czerwca 2019, w dużej mierze wynikał z kompatybilności z samolotami tego typu królewskich wojsk lotniczych Australii (Royal Australian Air Force, RAAF), które są najważniejszym partnerem RNZAF / Zdjęcie: Departament Obrony Australii

Wybór C-130J-30 Super Hercules, ogłoszony pierwotnie 11 czerwca 2019, w dużej mierze wynikał z kompatybilności z samolotami tego typu królewskich wojsk lotniczych Australii (Royal Australian Air Force, RAAF), które są najważniejszym partnerem RNZAF / Zdjęcie: Departament Obrony Australii

Umowa, która zostanie podpisana w najbliższym czasie, ma mieć wartość 1,521 mld NZD (3,89 mld zł). Warto podkreślić, że resort obrony zarezerwował na ten cel początkowo 2,3 mld NZD (5,88 mld zł), a maksymalna wartość pakietu, który oszacowała amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) 20 listopada 2019 wynosiła 1,4 mld USD (5,49 mld zł) (Tak dla nowozelandzkich Herculesów , 2019-11-21).

Oprócz samolotów wraz z wyposażeniem pokładowym, pakiet obejmie pełny symulator, wyposażenie obsługi naziemnej oraz szkolenie pilotów i personelu obsługi naziemnej. Zakup odbywa się w ramach długoterminowego planu modernizacji sił zbrojnych (Defence Capability Plan) o wartości ponad 20 mld NZD (51,16 mld zł) do 2030. Oprócz tego, minister zatwierdził modernizację systemów pokładowych śmigłowców wielozadaniowych NHIndustries NH90 z 3. Eskadry RNZAF za równowartość 21 mln NZD (53,72 mln zł).

Wybór amerykańskiej konstrukcji nastąpił 11 czerwca 2019. Wcześniej informowano, że  Ministerstwo Obrony rozważa zakup od 4 do 6 nowych samolotów. Wśród odrzuconych kontrofert znalazły się brazylijski Embraer C-390 Millenium, europejski Airbus A400M-180 Atlas i japoński Kawasaki C-2 (C-390 Millenium, 2019-11-20; Super Hercules dla Nowej Zelandii, 2019-06-11).

Zakup C-130-30J jest drugą najważniejszą inwestycją ostatnich lat po zatwierdzeniu w lipcu 2018 zakupu czterech samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon za 2,3 mld NZD (5,88 mld zł), które zastąpią od 2023 sześć starzejących się P-3K2 Orion, użytkowanych w 5. Eskadrze RNZAF.

C-130H(NZ) Hercules muszą zostać wycofane do 2023. W czerwcu 2019 wszystkie samoloty tego typu zostały uziemione na 24 godziny, po awarii jednego z nich. C-130H, w porównaniu z C-130J-30, jest krótszy (29 m w porównaniu z 34,4 m), powolniejsze (556 km/h prędkości przelotowej w porównaniu z 612 km/h) i przenoszą mniejszy ładunek użyteczny (18,1 t w porównaniu do 21 t).