16 sierpnia media węgierskie i brazylijskie poinformowały, że rząd Viktora Orbána ma być zainteresowany zakupem nieokreślonej liczby średnich, odrzutowych samolotów transportowych Embraer KC-390. Do pierwszych rozmów w tej sprawie miało dojść podczas wizyty węgierskiego premiera w Brazylii w styczniu 2019. Negocjacje mają być następnie kontynuowane podczas wizyty brazylijskiego prezydenta Jaira Bolsonaro, planowanej na drugą połowę bieżącego roku, podczas której będą omawiane kwestie bezpieczeństwa i współpracy w dziedzinie obronności.
 KC-390 ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, a użyteczna 26 t. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h, pułap 11 000 m i zasięg do 2815 km przy obciążeniu do 23 t / Zdjęcie: Embraer

KC-390 ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, a użyteczna 26 t. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h, pułap 11 000 m i zasięg do 2815 km przy obciążeniu do 23 t / Zdjęcie: Embraer

Embraer podpisał 11 lipca umowę z Ministerstwem Obrony Portugalii na dostawę pięciu samolotów z opcją na jeden dodatkowy w latach 2023-2027. Ponadto, spółka rozszerza swoją ekspansję na Europę Środkową, składając swoją ofertę w dialogu technicznym na średni samolot transportowy o kryptonimie Drop dla Sił Powietrznych RP. Warto również przypomnieć, że w kwietniu 2013 Czechy podpisały list intencyjny ws. zakupu dwóch KC-390 (Pięciu oferentów na Dropa, 2019-08-15; KC-390 dla Portugalii, 2019-07-12).

Brazylijska konstrukcja, wspierana także przez Boeinga, który od lipca 2018 jest partnerem strategicznym Embraera (Empresa Brasileira de Aeronáutica), kończy obecnie wymagane certyfikacje wojskowe, a 4 września nastąpi przekazanie pierwszego z nich (z 28 zamówionych) dla rodzimych wojsk lotniczych (Força Aérea Brasileira, FAB). Zainteresowane zakupem są m.in. Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) czy Argentyna (6) (Testy KC-390 w USA, 2019-06-11).

Węgierskie wojska lotnicze (Magyar Légierő) dysponują trzema samolotami transportowymi i na taką samą liczbę jest szacowane zapotrzebowanie. Eskadra transportowa Teve, stacjonująca w 59. Bazie Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun, dysponuje jednym samolotem transportowym An-26 i dwoma wydzierżawionymi, używanymi pasażersko-transportowymi Airbus A319. Jedenaście antonowów było dostarczanych począwszy od 1974, ale od kilku lat były systematycznie wycofywane. Jeszcze w 2017 w służbie pozostawały dwa z nich. 

Węgry pozostają jedynym państwem w Europie Środkowej, które nie rozpoczęło formalnie postępowania na nowe samoloty transportowe. Ewentualny zakup zostanie zrealizowany w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség), który jak dotąd objął m.in. nowe śmigłowce, centrum zarządzania obroną powietrzną, czołgi i artylerię lufową (Zakłady Airbusa na Węgrzech, 2019-05-29; SAMOC dla Węgier, 2018-12-24; Niemieckie czołgi i artyleria dla Węgier, 2018-12-20).