18 listopada podczas 2019 Dubai Airshow (17-21 listopada) amerykańska spółka Boeing i brazylijska Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) ogłosiły powstanie spółki joint venture Boeing Embraer – Defense, która będzie oferować odrzutowe, wielozadaniowe samoloty transportowe C-390 Millenium (wcześniej znane jako KC-390) na rynkach zagranicznych.

KC-390/C-290 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, a użyteczna 26 t. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h, pułap 11 000 m i zasięg do 2815 km przy obciążeniu do 23 t / Grafika: Embraer

KC-390/C-290 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, a użyteczna 26 t. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h, pułap 11 000 m i zasięg do 2815 km przy obciążeniu do 23 t / Grafika: Embraer

Embraer będzie miał 51% udziałów w Boeing Embraer – Defense, a pozostałe 49% Boeing. Partnerstwo przy samolotach C-390 Millennium jest jedną z dwóch planowanych wspólnych inicjatyw obu spółek. Nowoutworzona Boeing Brasil – Commercial będzie spółką joint venture obejmującą lotnictwo cywilne, z czego 80% udziałów należy do Boeinga, a 20% do Embraera. Obie spółki podlegają zatwierdzeniu przez organy regulacyjne. Oczekujw się zamknięcia transakcji na początku 2020. Wtedy też  Boeing Embraer – Defense formalnie rozpocznie swoją działalność.

Deklaracja jest kolejnym etapem procesu zacieśniania współpracy potentatów branży lotniczej z USA i Brazylii. W lipcu 2018 zdecydowały się na zaoferowanie KC-390 dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, a strategiczne partnerstwo potwierdzono w styczniu 2019. Amerykański koncern miałby również uczestniczyć w produkcji brazylijskich odrzutowców. W czerwcu 2019 prototyp KC-390 był certyfikowany do zrzutu ładunków z niskich pułapów na poligonie Yuma Proving Ground (YPG) w Arizonie w kooperacji z US Army. W październiku 2018 samolot otrzymał certyfikację brazylijskiej Narodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego (Agência Nacional de Aviação Civil) (Testy KC-390 w USA, 2019-06-11).

11 lipca 2019 Ministerstwo Obrony Portugalii podpisało kontrakt na dostawę 5 KC-390 w latach 2023-2027 z opcją na kolejny egzemplarz wraz z symulatorem treningowym i pakietem wsparcia o łącznej wartości 827 mln EUR (3,53 mld zł). W połowie sierpnia media poinformowały, że zainteresowane zakupem tych samolotów są Węgry. Wcześniej zainteresowanie wyrażały m.in. Chile (6 samolotów), Kolumbia (12), Argentyna (6) czy Czechy (Węgry zainteresowane KC-390, 2019-08-19; KC-390 dla Portugalii, 2019-07-12).

Pierwszym użytkownikiem zostały jednak wojska lotnicze Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB), które zamówiły 28 seryjnych samolotów KC-390 (plus dwa prototypy), w konfiguracji transportowej, jak i powietrznej cysterny. Pierwszy z nich dostarczono odbiorcy 4 września, a drugi trafi do FAB niebawem. Trzeci i czwarty egzemplarz (pierwsze seryjne) znajdują się w ostatnich fazach budowy. Rozpoczęto również montaż czwartego i piątego samolotu.

KC-390/C-290 Millenium jest również oferowany w dialogu technicznym na średni samolot transportowy o kryptonimie Drop dla Sił Powietrznych RP jako następca pięciu średnich samolotów transportowych Lockheed C-130E Hercules. Do postępowania oddzielnie zgłosiły się Boeing i Embraer. Nie jest jednak jasne, jak dalej potoczy się to postępowanie, gdyż 3 września podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Obronnego w Kielcach, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał zapytanie ofertowe dotyczące pięciu używanych samolotów C-130H Hercules, pochodzących z nadwyżek lotnictwa Gwardii Narodowej USA (MSPO2019: Jednak Herculesy i Javeliny, 2019-09-02; Pięciu oferentów na Dropa, 2019-08-15).