24 stycznia w krakowskiej 3. Regionalnej Bazie Logistycznej podpisano dwie umowy serwisowe obejmujące prace przy samolotach C295M i PZL-130 Orlik. W latach 2019-2022 Airbus Poland S.A. ma zapewnić w Centrum Serwisowym w Warszawie obsługę̨ 16 średnich samolotów transportowych C295M należących do 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie oraz 28 samolotów szkolnych PZL-130 Orlik stacjonujących w 42. Bazie Szkoleniowej w Radomiu. 

Umowy serwisowe dotyczące samolotów C295M i PZL-130 Orlik podpisali Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A. i pułkownik Mirosław Molik dowódca 3. Regionalnej Bazy Logistycznej / Zdjęcie: Maciej Nojek, 8. Baza Lotnictwa Transportowego

Umowy serwisowe dotyczące samolotów C295M i PZL-130 Orlik podpisali Manuel Heredia Ortiz, prezes zarządu Airbus Poland S.A. i pułkownik Mirosław Molik dowódca 3. Regionalnej Bazy Logistycznej / Zdjęcie: Maciej Nojek, 8. Baza Lotnictwa Transportowego

Za serwisowanie C295M  w latach 2019-2022 Polskie Siły Powietrzne zapłacą  brutto 89 mln zł (od 20 do 24 mln zł rocznie). Natomiast utrzymanie i modernizacja PZL-130 Orlik będzie kosztować 12,5 mln zł  brutto (od 1,5 do 5 mln zł rocznie).

Manuel Heredia Ortiz, Prezes Zarządu Airbus Poland S.A., podczas ceremonii podpisania umowy podkreslił: Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakim obdarzył nas klient podpisując umowę, w ramach której będziemy nadal zapewniać polskim Siłom Powietrznym opłacalne kosztowo serwisowanie i modernizację floty samolotów C295M, ale także usługi pozwalające na eksploatację samolotów szkoleniowych i szkolenie przyszłych pilotów wojskowych

Po podpisaniu porozumienia ppłk Zdzisław Konieczny zastępca dowódcy Grupy Obsługi Technicznej zaprezentował przedstawicielom Airbusa zaplecze 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach

Po podpisaniu porozumienia ppłk Zdzisław Konieczny zastępca dowódcy Grupy Obsługi Technicznej zaprezentował przedstawicielom Airbusa zaplecze 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach

Spółka Airbus Poland od siedmiu lat odpowiada za przeglądy i remonty samolotów transportowych C295M. W tym czasie dokonano okresowych przeglądów wszystkich 16 transportowców eksploatowanych przez Siły Powietrzne RP zgodnie z ich resursami kalendarzowymi i technicznymi.

Od początków eksploatacji w 2003 roku polskie C295M wylatały ponad 70 tys. godzin. Wszystkie transportowce należą do 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. W zakładach Airbus Poland S.A. produkowane jest 40% struktur do wszystkich samolotów tego typu.

Manuel Heredia Ortiz podczas wizyty w 8. BLT zapoznał się z symulatorem samolotu Airbus Military C295M. Podobne instalacje znajdują się jedynie w Hiszpanii i Kanadzie / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Manuel Heredia Ortiz podczas wizyty w 8. BLT zapoznał się z symulatorem samolotu Airbus Military C295M. Podobne instalacje znajdują się jedynie w Hiszpanii i Kanadzie / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Druga umowa serwisowa dotyczy samolotów szkolnych PZL-130. Siły Powietrzne mają 28 Orlików, z których 16 modernizowanych jest ze standardu TC II do TC II Advanced. Dwanaście najstarszych PZL-130 TC I poddawanych jest w Airbus Poland podobnym pracom, również mających doprowadzić samoloty do najnowszego wariantu TC II Advanced. Orliki są używane do selekcji, szkolenia i treningu przyszłych pilotów wojskowych w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.   

Centrum Serwisowe w Warszawie to druga placówka Airbusa specjalizująca się w obsłudze C295M w Europie. Świadczy również̇ usługi serwisowe, napraw i generalnych przeglądów (MRO, Maintenance Repair and Overhaul) na rzecz wojsk lotniczych Czech i Kazachstanu.